"Toivon, että opettajat olisivat samanlaisia kuin minun opettaja" : maaanmuuttajaopiskelijoiden kokemukset opiskeluun saadusta tuesta ja tuen tarpeesta Kouvolan seudun ammattiopistossa
Jalovaara, Jenni (2021)
Jalovaara, Jenni
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112521586
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112521586
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä pyrittiin selvittämään, millaista tukea ja apua Kouvolan seudun ammattiopistossa opiskelevat maahanmuuttajataustaiset opiskelijat saavat opintoihinsa ja millaista apua ja tukea he kokevat tarvitsevansa.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimustyö, jossa aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua ja analyysimenetelmänä aineistolähtöistä sisältö-analyysiä. Tutkimuksen kohdejoukkona on Kouvolan seudun ammattiopis-tossa opiskelevat maahanmuuttajataustaiset opiskelijat, joiden äidinkieli ei ole suomi. Opinnäytetyön tilaajana on Kouvolan seudun ammattiopisto.
Opinnäytetyöprosessi alkoi keväällä 2021. Tutkimukseen haastateltiin yksilö-haastatteluina teemahaastattelun keinoin yhdeksää eri opiskelijaa seitsemältä eri koulutusalalta. Haastattelut nauhoitettiin puhelimella ja litteroitiin.
Opinnäytetyössä selvisi, että kaikki haastateltavat olivat saaneet jonkinlaista apua ja tukea opintoihinsa, mutta lisää tukea koettiin tarvittavan edelleen. Haastateltavat olivat saaneet tukea opettajilta, ammatinohjaajilta ja opinto-oh-jaajilta. Tuki oli ollut muun muassa asioiden selkokielellä selittämistä, lisäaikaa tehtävien tekoon, selkeämpää opiskelumateriaalia ja käytännössä taitojen op-pimista työharjoittelussa sekä koulun työsaleissa.
Haastateltavat kokivat tarvitsevansa muun muassa selkokielistä ja kielitietoista opetusta/ohjausta ja materiaalia, kuvallista tukea puhutun ja sanallisen materi-aalin tueksi, enemmän suomen kielen opetusta, pienempiä ryhmiä tai omia ryhmiä maahanmuuttajille, mahdollisuutta opiskella itsenäisesti lisää esimer-kiksi verkossa, ammatinohjaajaa opettajan tueksi, tekemällä oppimista ja opet-tajalta ja ohjaajalta ammatillista taitoa työskennellä maahanmuuttajien kanssa.
Opinnäytetyössä saatuja tuloksia voidaan hyödyntää Kouvolan seudun am-mattiopistossa suunniteltaessa ja kehittäessä maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden eri tukimuotoja ja opetusta sekä ohjausta.
Asiasanat: maahanmuuttajataustaiset opiskelijat, ammatillinen koulutus, opis-kelu, tuki
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimustyö, jossa aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua ja analyysimenetelmänä aineistolähtöistä sisältö-analyysiä. Tutkimuksen kohdejoukkona on Kouvolan seudun ammattiopis-tossa opiskelevat maahanmuuttajataustaiset opiskelijat, joiden äidinkieli ei ole suomi. Opinnäytetyön tilaajana on Kouvolan seudun ammattiopisto.
Opinnäytetyöprosessi alkoi keväällä 2021. Tutkimukseen haastateltiin yksilö-haastatteluina teemahaastattelun keinoin yhdeksää eri opiskelijaa seitsemältä eri koulutusalalta. Haastattelut nauhoitettiin puhelimella ja litteroitiin.
Opinnäytetyössä selvisi, että kaikki haastateltavat olivat saaneet jonkinlaista apua ja tukea opintoihinsa, mutta lisää tukea koettiin tarvittavan edelleen. Haastateltavat olivat saaneet tukea opettajilta, ammatinohjaajilta ja opinto-oh-jaajilta. Tuki oli ollut muun muassa asioiden selkokielellä selittämistä, lisäaikaa tehtävien tekoon, selkeämpää opiskelumateriaalia ja käytännössä taitojen op-pimista työharjoittelussa sekä koulun työsaleissa.
Haastateltavat kokivat tarvitsevansa muun muassa selkokielistä ja kielitietoista opetusta/ohjausta ja materiaalia, kuvallista tukea puhutun ja sanallisen materi-aalin tueksi, enemmän suomen kielen opetusta, pienempiä ryhmiä tai omia ryhmiä maahanmuuttajille, mahdollisuutta opiskella itsenäisesti lisää esimer-kiksi verkossa, ammatinohjaajaa opettajan tueksi, tekemällä oppimista ja opet-tajalta ja ohjaajalta ammatillista taitoa työskennellä maahanmuuttajien kanssa.
Opinnäytetyössä saatuja tuloksia voidaan hyödyntää Kouvolan seudun am-mattiopistossa suunniteltaessa ja kehittäessä maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden eri tukimuotoja ja opetusta sekä ohjausta.
Asiasanat: maahanmuuttajataustaiset opiskelijat, ammatillinen koulutus, opis-kelu, tuki