Steriilin instrumenttipöydän valmistelu ja perusinstrumenttien ojentaminen leikkaussalissa
Lukau, Blanche; Rönnlund, Christel (2021)
Lukau, Blanche
Rönnlund, Christel
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112521582
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112521582
Tiivistelmä
Potilas turvallisuus on keskeinen osa intraoperatiivista hoitotyötä. Valmiina sairaanhoitajana tulee osata luoda leikkaussalin steriili instrumenttipöytä oikeiden toimintatapojen mukaisesti. Instrumentteja on tuhansia erilaisia malleja. Instrumentoiva ja valvova sairaanhoitajat kokoavat steriilin instrumenttipöydän valmiiksi ennen leikkauksen alkua, siihen asetetaan instrumenttikori ja tarvikkeet.
Opinnäytetyön tarkoitus oli tuottaa sairaanhoitajaopiskelijoille opetusvideo steriilin instrumenttipöydän valmistelusta ja perusinstrumenttien ojentamisesta leikkaussalissa. Opinnäytetyön tavoitteena on edistää sairaanhoitajaopiskelijoiden osaamisen kehittymistä havainnollistamalla, miten valmistetaan steriili instrumenttipöytä ja perusinstrumenttien ojentamista leikkaussalissa.
Opetusvideo on konkreettinen tapa esitellä tosielämän toimintoja, joiden avulla pääsee eteenpäin elämässä. Opetusvideot toimivat tehokkaina opetus- ja oppimismenetelminä hoitotyössä. Videon lopussa on instrumenttien tunnistamistesti, jonka avulla opiskelijat pääsevät harjoittelemaan osaamistaan
Tämä opinnäytetyö toteutettiin osana Digitaalinen työkalupakki innovaatioille sairaanhoitokoulutuksessa (I-BOX) -hanketta. A sterile instrument table is a key part of intraoperative nursing. As a registered nurse, you should be able to create a sterile operating table in the operating room according to the right procedures. There are thousands of different models of instruments. Before surgery, the instrumenting nurse, with the assistance of the supervising nurse, makes a sterile instrument table on which the instrument basket and other accessories are placed.
The task of the thesis is to provide nursing students with an instructional video on preparing a sterile instrument table and handing out basic instruments in the operating room. The aim of the thesis is to promote the development of nursing students' skills by illustrating the preparation of a sterile instrument table and the handing out of basic instruments in the operating room.
An instructional video is a concrete way to introduce real-life activities that help you move forward in life. Instructional videos serve as effective teaching and learning methods in nursing. At the end of the video, there is an instrument identification test that allows students to practice their skills.
This thesis was implemented as part of the Digital Toolkit for Innovation in Nursing Education (I-BOX) project.
Opinnäytetyön tarkoitus oli tuottaa sairaanhoitajaopiskelijoille opetusvideo steriilin instrumenttipöydän valmistelusta ja perusinstrumenttien ojentamisesta leikkaussalissa. Opinnäytetyön tavoitteena on edistää sairaanhoitajaopiskelijoiden osaamisen kehittymistä havainnollistamalla, miten valmistetaan steriili instrumenttipöytä ja perusinstrumenttien ojentamista leikkaussalissa.
Opetusvideo on konkreettinen tapa esitellä tosielämän toimintoja, joiden avulla pääsee eteenpäin elämässä. Opetusvideot toimivat tehokkaina opetus- ja oppimismenetelminä hoitotyössä. Videon lopussa on instrumenttien tunnistamistesti, jonka avulla opiskelijat pääsevät harjoittelemaan osaamistaan
Tämä opinnäytetyö toteutettiin osana Digitaalinen työkalupakki innovaatioille sairaanhoitokoulutuksessa (I-BOX) -hanketta.
The task of the thesis is to provide nursing students with an instructional video on preparing a sterile instrument table and handing out basic instruments in the operating room. The aim of the thesis is to promote the development of nursing students' skills by illustrating the preparation of a sterile instrument table and the handing out of basic instruments in the operating room.
An instructional video is a concrete way to introduce real-life activities that help you move forward in life. Instructional videos serve as effective teaching and learning methods in nursing. At the end of the video, there is an instrument identification test that allows students to practice their skills.
This thesis was implemented as part of the Digital Toolkit for Innovation in Nursing Education (I-BOX) project.