Koululaisten fyysisen toimintakyvyn kehittäminen: opas Move! -mittaustulosten hyödyntämisestä elintapaohjauksessa ja fyysisen toimintakyvyn kehittämisestä
Ursin, Elina; Nieminen, Emilia; Oikarinen, Rosa-Marie (2021)
Lataukset:
Ursin, Elina
Nieminen, Emilia
Oikarinen, Rosa-Marie
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112421474
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112421474
Tiivistelmä
Move! -projekti perustettiin vuonna 2008, jotta koululaisten arjen fyysiset haasteet voitaisiin määritellä. Istuvan elämäntavan ja yksipuolisen liikunnan vuoksi moni nuori ei enää selviydy arjen toiminnoista huonon fyysisen toimintakyvyn vuoksi. Move! -mittaukset luotiin seurantajärjestelmäksi, joilla voidaan kerätä kansainvälisesti tietoa fyysisen toimintakyvyn eri osa-alueista. (Opetushallitus 2021b, viitattu 12.4.2021).
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella miten Move! -mittaustulosten hyödyntämistä voitaisiin kehittää ja konkretisoida laajojen terveystarkastusten elintapaohjauksessa. Tavoitteena oli luoda toimintamalliopas, joka lisäisi Move! -mittaustulosten hyödyntämistä ja lisäisi nuorten fyysistä toimintakykyä sekä vanhempien tietoisuutta fyysisen aktiivisuuden vaikutuksista nuorten hyvinvointiin. Kehitysideana opinnäytetyöhön oli lasten- ja nuorten fyysisen toimintakyvyn parantaminen ja Move! -mittauksiin liittyvän tiedon lisääminen.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi opas, joka tarjoaa tietoa Move! -mittauksista, fyysisestä toimintakyvystä, sekä sen vaikutuksista terveyteen ja toimii materiaalina kouluterveydenhoitajille laajoissa terveystarkastuksissa ja elintapaohjauksessa. Opas on kolmiosainen ja sisältää luotettavaa tietoa, käytännön vinkkejä koululaisille ja vanhemmille. Opasta laatiessa hyödynnettiin monipuolisesti kansainvälisiä tutkimustietoon perustuvia lähteitä. Yhteistyötä oppaan suunnittelu- ja toteutusvaiheessa toteutettiin aktiivisesti liikuntakoordinaattori Kati Grekulan sekä oppaan ohjaavan opettajan Merja Männistön kanssa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella miten Move! -mittaustulosten hyödyntämistä voitaisiin kehittää ja konkretisoida laajojen terveystarkastusten elintapaohjauksessa. Tavoitteena oli luoda toimintamalliopas, joka lisäisi Move! -mittaustulosten hyödyntämistä ja lisäisi nuorten fyysistä toimintakykyä sekä vanhempien tietoisuutta fyysisen aktiivisuuden vaikutuksista nuorten hyvinvointiin. Kehitysideana opinnäytetyöhön oli lasten- ja nuorten fyysisen toimintakyvyn parantaminen ja Move! -mittauksiin liittyvän tiedon lisääminen.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi opas, joka tarjoaa tietoa Move! -mittauksista, fyysisestä toimintakyvystä, sekä sen vaikutuksista terveyteen ja toimii materiaalina kouluterveydenhoitajille laajoissa terveystarkastuksissa ja elintapaohjauksessa. Opas on kolmiosainen ja sisältää luotettavaa tietoa, käytännön vinkkejä koululaisille ja vanhemmille. Opasta laatiessa hyödynnettiin monipuolisesti kansainvälisiä tutkimustietoon perustuvia lähteitä. Yhteistyötä oppaan suunnittelu- ja toteutusvaiheessa toteutettiin aktiivisesti liikuntakoordinaattori Kati Grekulan sekä oppaan ohjaavan opettajan Merja Männistön kanssa.