Luovien taitojen kehittäminen kotikasvatuksen avulla maahanmuuttajataustaisten lasten oppimisen tukemisena
Rautavirta, Henrietta; Sareye Nimco (2021)
Rautavirta, Henrietta
Sareye Nimco
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112421438
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112421438
Tiivistelmä
Opinnäytetyössämme keskitymme siihen, kuinka luovia menetelmiä voidaan käyttää varhaiskasvatusikäisten maahanmuuttajataustaisten lasten kotikasvatuksessa keinona oppimisen tukemiseksi. Maahanmuuttajataustaisten lasten määrä Suomessa on jatkuvassa kasvussa ja tilastollisesti maahanmuuttajataustaisilla lapsilla on haasteellisempaa oppia ja sopeutua koulunkäyntiin verrattuna valtaväestöön. Oppimisen haasteisiin on tärkeä saada tukea kotoa. Opinnäytetyömme on ajankohtainen ja tarpeellinen. Opinnäytetyön teoriapohja perustuu Varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin (Opetushallitus 2018) sekä muihin varhaiskasvatusta, luovia menetelmiä, maahanmuuttoa ja sopeutumista käsitteleviin tutkimuksiin ja teoriaan.
Opinnäytetyömme tarkoituksena on tuoda esille maahanmuuttajataustaisille lapsille ja heidän vanhemmilleen kolme erilaista luovaa aktiviteettejä, joita he voivat hyödyntää kotikasvatuksessa tukeakseen lapsen oppimista ja sopeutumista. Tarkoituksena on myös tarjota informaatiota luovien taitojen hyödyistä ja merkityksestä lapsen oppimiselle ja sopeutumiselle oman kokeman kautta. Tavoitteenamme on auttaa maahanmuuttajavanhempia löytämään ja kehittämään menetelmiä, joilla he voivat kotikasvatuksessa tukea lapsen oppimista. Aktiviteetit toteutettiin African Care ry:n toimitiloissa ryhmätoimintana. Palautteen keräsimme suullisesti lapsilta, kirjallisesti vanhemmilta sekä African Care ry:n ohjaajilta. Opinnäytetyön tilaajana on African Care ry, jonka ryhmätoimintaan osallistuvat asiakkaat muodostivat kohderyhmämme.
Toiminta osoitti, että opinnäytetyölle on tarvetta. Vanhempien ja lasten yhteiset aktiviteetit koettiin mielekkäiksi ja hyödyllisiksi. Toimintaan osallistuneet vanhemmat tarvitsivat paljon ohjausta ja neuvontaa toiminnassa sekä sitoutuminen toimintaan oli haasteellista. He tarvitsevat myös paljon tietoa, opetusta ja ymmärrystä aktiviteetin hyödyllisyydestä ja merkityksestä. Opinnäytetyön pohjalta voidaan todeta, että luoville menetelmille maahanmuuttajataustaisten lasten kotikasvatuksessa on suuri tarve ja aihetta tulee tutkia ja kehittää yhä enemmän. Maahanmuuttajataustaisille vanhemmille ja lapsille tulisi kehittää maanlaajuisesti enemmän yhteistä luovaa ryhmätoimintaa ja yhteistä tekemistä.
Opinnäytetyömme tarkoituksena on tuoda esille maahanmuuttajataustaisille lapsille ja heidän vanhemmilleen kolme erilaista luovaa aktiviteettejä, joita he voivat hyödyntää kotikasvatuksessa tukeakseen lapsen oppimista ja sopeutumista. Tarkoituksena on myös tarjota informaatiota luovien taitojen hyödyistä ja merkityksestä lapsen oppimiselle ja sopeutumiselle oman kokeman kautta. Tavoitteenamme on auttaa maahanmuuttajavanhempia löytämään ja kehittämään menetelmiä, joilla he voivat kotikasvatuksessa tukea lapsen oppimista. Aktiviteetit toteutettiin African Care ry:n toimitiloissa ryhmätoimintana. Palautteen keräsimme suullisesti lapsilta, kirjallisesti vanhemmilta sekä African Care ry:n ohjaajilta. Opinnäytetyön tilaajana on African Care ry, jonka ryhmätoimintaan osallistuvat asiakkaat muodostivat kohderyhmämme.
Toiminta osoitti, että opinnäytetyölle on tarvetta. Vanhempien ja lasten yhteiset aktiviteetit koettiin mielekkäiksi ja hyödyllisiksi. Toimintaan osallistuneet vanhemmat tarvitsivat paljon ohjausta ja neuvontaa toiminnassa sekä sitoutuminen toimintaan oli haasteellista. He tarvitsevat myös paljon tietoa, opetusta ja ymmärrystä aktiviteetin hyödyllisyydestä ja merkityksestä. Opinnäytetyön pohjalta voidaan todeta, että luoville menetelmille maahanmuuttajataustaisten lasten kotikasvatuksessa on suuri tarve ja aihetta tulee tutkia ja kehittää yhä enemmän. Maahanmuuttajataustaisille vanhemmille ja lapsille tulisi kehittää maanlaajuisesti enemmän yhteistä luovaa ryhmätoimintaa ja yhteistä tekemistä.