Kulttuuriharrastusten tuottaminen kouluympäristössä : kulttuuriharrastustoimijoiden kokemuksia harrastamisen Suomen mallin pilottivaiheesta
Asiala, Varpu (2021)
Asiala, Varpu
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112421428
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112421428
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee harrastustoiminnan tuottamista kouluympäristössä yleensä ja Harrastamisen Suomen mallin pilottivaiheessa keväällä 2021 kulttuuriharrastustoimijoiden näkökulmasta. Harrastamisen Suomen malli on opetus- ja kulttuuriministeriön hanke, jossa mahdollistetaan maksuttomia ja mieluisia harrastustunteja lapsille ja nuorilla koulupäivän yhteyteen. Tavoitteena on lasten ja nuorten hyvinvoinnin lisääminen. Harrastamisen Suomen mallin koordinoinnista vastaavat kunnat. Hankkeen pilottivaihetta toteutettiin kouluissa kevätlukukaudella 2021. Työn tilaajana toimi opetus- ja kulttuuriministeriö.
Opinnäytetyön tavoitteena on lisätä Harrastamisen Suomen mallin tietopohjaa sekä kerätä kulttuuriharrastustoimijoiden kokemuksia harrastustoiminnan tuottamisesta kouluympäristössä ja Harrastamisen Suomen mallin pilottivaiheessa. Opinnäytetyöhön on hankittu aineistoa haastattelemalla 11 kulttuuriharrastustoimijaa ja toteuttamalla kuntien harrastuskoordinaattoreille keskustelutilaisuus kevään 2021 aikana. Lisäksi on seurattu Harrastamisen Suomen mallista kirjoitettuja artikkeleita ja osallistuttu aiheesta järjestettyihin webinaareihin.
Harrastustoimintaa toteutetaan kouluympäristössä monilla eri tavoilla kunta- ja koulukohtaisesti sekä lajien erilaiset tarpeet huomioon ottaen. Tästä syystä harrastustoiminnan toteutuksen on oltava joustavat. Harrastamisen Suomen mallin pilottivaiheen toteutukseen vaikutti koronapandemian aiheuttamat rajoitukset ja toimintaa ei päästy toteuttamaan kouluissa suunnitellussa aikataulussa.
Harrastusmahdollisuuksien saavutettavuuden parantamisen eteen tehtävä pitkäjänteinen työ on tärkeää. Nähtäväksi jää saako Harrastamisen Suomen malli mahdollisuuden kehittyä ja juurtua osaksi lasten ja nuorten koulupäiviä.
Avainsanat: Harrastaminen, Harrastusten tuottaminen kouluympäristössä, Harrastamisen Suomen malli
Opinnäytetyön tavoitteena on lisätä Harrastamisen Suomen mallin tietopohjaa sekä kerätä kulttuuriharrastustoimijoiden kokemuksia harrastustoiminnan tuottamisesta kouluympäristössä ja Harrastamisen Suomen mallin pilottivaiheessa. Opinnäytetyöhön on hankittu aineistoa haastattelemalla 11 kulttuuriharrastustoimijaa ja toteuttamalla kuntien harrastuskoordinaattoreille keskustelutilaisuus kevään 2021 aikana. Lisäksi on seurattu Harrastamisen Suomen mallista kirjoitettuja artikkeleita ja osallistuttu aiheesta järjestettyihin webinaareihin.
Harrastustoimintaa toteutetaan kouluympäristössä monilla eri tavoilla kunta- ja koulukohtaisesti sekä lajien erilaiset tarpeet huomioon ottaen. Tästä syystä harrastustoiminnan toteutuksen on oltava joustavat. Harrastamisen Suomen mallin pilottivaiheen toteutukseen vaikutti koronapandemian aiheuttamat rajoitukset ja toimintaa ei päästy toteuttamaan kouluissa suunnitellussa aikataulussa.
Harrastusmahdollisuuksien saavutettavuuden parantamisen eteen tehtävä pitkäjänteinen työ on tärkeää. Nähtäväksi jää saako Harrastamisen Suomen malli mahdollisuuden kehittyä ja juurtua osaksi lasten ja nuorten koulupäiviä.
Avainsanat: Harrastaminen, Harrastusten tuottaminen kouluympäristössä, Harrastamisen Suomen malli