Asiantuntijafysioterapeutin suoravastaanotolle ohjautuminen Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirissä
Nieminen, Elisa; Ojasti, Emmi (2021)
Nieminen, Elisa
Ojasti, Emmi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112321373
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112321373
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten tuki- ja liikuntaelinsairaat ohjautuvat asiantuntijafysioterapeutin suoravastaanotolle perusterveydenhuollossa. Toteutus tehtiin yhteistyössä Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirin (Eksote) kanssa ja opinnäytetyö tuotti tietoa Tulevaisuuden Sote keskus -hankkeelle, joka on osa Sote-uudistusta.
Opinnäytetyö oli kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen poikkitutkimus, jossa hankittiin tietoa kyselyn ja haastattelun avulla. Kysely suoritettiin hoidon tarpeen arviointia tekeville Eksoten työntekijöille (n=48) Webropolin kautta ja haastattelu suoritettiin suoravastaanotolle ohjautuneille asiakkaille (n=6). Kyselyn aineisto analysoitiin SPPS Statistics ver. 28.0 ohjelman avulla, analyysin apuna käytettiin jatkuvien muuttujien osalta Mann-Whitneyn U-testiä ja Kruskal Wallisin testiä. Luokitellut muuttujat analysoitiin ristiintaulukoinnin ja Khiin neliötestin avulla. Tilastollisen merkitsevyyden rajana käytettiin p<.05. Kyselytutkimuksen avoimia vastauksia ja asiakkaiden haastattelun tuloksia analysoitiin induktiivisen aineiston analyysin avulla.
Tulosten perusteella voitiin todeta, että asiakkaiden hoitopolku suoravastaanotolle oli monimutkainen. Hoidon tarpeen arvioijat arvostivat mahdollisuutta tarjota asiakkaille suoravastaanottoaikoja, mutta kokivat hoidon tarpeen arvioinnin haastavaksi puhelimitse. Asiakkaiden tietämättömyys suoravastaanottotoiminnasta, toiveet ja asenteet korostuivat tutkimustuloksissa.
Moniammatillista yhteistyötä tarvitaan, jolloin konsultoinnin mahdollisuutta korostettiin ja lääkärin ja asiantuntijafysioterapeutin yhteisvastaanottoa ideoitiin. Hoidon tarpeen arvioijien perehdytystä ja kouluttamista tulee vaalia, jolloin voitaisi lisätä tietoisuutta tule-sairauksista ja antaa työkaluja moniongelmaisen asiakkaan kohtaamiseen ja ohjaamiseen. Kulttuurimuutoksella voidaan pyrkiä vaikuttamaan ihmisten toiveisiin ja asenteisiin sekä lisäämään tietoisuutta. Keinona voidaan käyttää markkinointia suoravastaanottotoiminnasta.
Opinnäytetyö oli kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen poikkitutkimus, jossa hankittiin tietoa kyselyn ja haastattelun avulla. Kysely suoritettiin hoidon tarpeen arviointia tekeville Eksoten työntekijöille (n=48) Webropolin kautta ja haastattelu suoritettiin suoravastaanotolle ohjautuneille asiakkaille (n=6). Kyselyn aineisto analysoitiin SPPS Statistics ver. 28.0 ohjelman avulla, analyysin apuna käytettiin jatkuvien muuttujien osalta Mann-Whitneyn U-testiä ja Kruskal Wallisin testiä. Luokitellut muuttujat analysoitiin ristiintaulukoinnin ja Khiin neliötestin avulla. Tilastollisen merkitsevyyden rajana käytettiin p<.05. Kyselytutkimuksen avoimia vastauksia ja asiakkaiden haastattelun tuloksia analysoitiin induktiivisen aineiston analyysin avulla.
Tulosten perusteella voitiin todeta, että asiakkaiden hoitopolku suoravastaanotolle oli monimutkainen. Hoidon tarpeen arvioijat arvostivat mahdollisuutta tarjota asiakkaille suoravastaanottoaikoja, mutta kokivat hoidon tarpeen arvioinnin haastavaksi puhelimitse. Asiakkaiden tietämättömyys suoravastaanottotoiminnasta, toiveet ja asenteet korostuivat tutkimustuloksissa.
Moniammatillista yhteistyötä tarvitaan, jolloin konsultoinnin mahdollisuutta korostettiin ja lääkärin ja asiantuntijafysioterapeutin yhteisvastaanottoa ideoitiin. Hoidon tarpeen arvioijien perehdytystä ja kouluttamista tulee vaalia, jolloin voitaisi lisätä tietoisuutta tule-sairauksista ja antaa työkaluja moniongelmaisen asiakkaan kohtaamiseen ja ohjaamiseen. Kulttuurimuutoksella voidaan pyrkiä vaikuttamaan ihmisten toiveisiin ja asenteisiin sekä lisäämään tietoisuutta. Keinona voidaan käyttää markkinointia suoravastaanottotoiminnasta.