Ikäihmisten palveluiden johdon kokemuksia lähijohtajien digitaalisesta oppimisympäristöstä
Lundberg, Tamara; Välimaa, Soile (2021)
Lundberg, Tamara
Välimaa, Soile
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112221160
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112221160
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa Tampereen kaupungin ikäihmisten palveluiden sekä Sointu Senioripalveluiden johtajien kokemuksia Dimes -oppimisympäristöstä. Lisäksi tarkoituksena oli kerätä tietoa, millä tavoin johtajat arvioivat oppimisympäristön soveltuvan tukemaan lähijohtajien työtä. Dimes -oppimisympäristö on uudenlainen digitaalinen mentorointiväline, jota lähijohtajat voivat hyödyntää työssään aikaan ja paikkaan sitoutumatta. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa uutta tietoa siitä, miten digitaalinen oppimisympäristö voi tukea lähijohtajia heidän työssään sekä selvittää digitaalisen oppimisympäristön käyttöä edistäviä ja estäviä tekijöitä.
Opinnäytetyötä ohjasi hermeneuttinen tutkimusperinne ja se toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelun keinoin. Haastatteluihin osallistui kolme ikäihmisten palveluiden johtotehtävissä toiminutta henkilöä. Tutkimusaineiston analysoinnissa käytettiin temaattista analyysia.
Tulokset osoittavat Dimes oppimisympäristön tarjoavan tukea ja kehittymismahdollisuuksia lähijohtajille. Oppimisympäristön käyttöä tukevista tekijöistä nousi esiin työnantajan tarjoaman tuen merkitys oppimisympäristön läpikäymisessä ja juurruttamisessa työyhteisöön. Saatua tietoa voidaan hyödyntää Dimes -oppimisympäristön kehittämisessä ja markkinoinnissa.
Johtopäätöksenä voidaan todeta Dimes -oppimisympäristön soveltuvan hyvin lähijohtajien johtamisosaamisen vahvistamiseen. Oppimisympäristöä markkinoitaessa tulisi nostaa esille johtamisosaamisen vahvistamisen suotuisat vaikutukset työntekijöiden työhyvinvoitiin sekä asiakaslähtöisen toimintakulttuurin kehittymiseen. Jatkossa olisi hyvä saada tutkimustietoa lähijohtajien käyttökokemuksista ja lisäksi Dimes -oppimisympäristön käytön vaikutuksista mittaamalla työntekijäkokemusta.
Opinnäytetyötä ohjasi hermeneuttinen tutkimusperinne ja se toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelun keinoin. Haastatteluihin osallistui kolme ikäihmisten palveluiden johtotehtävissä toiminutta henkilöä. Tutkimusaineiston analysoinnissa käytettiin temaattista analyysia.
Tulokset osoittavat Dimes oppimisympäristön tarjoavan tukea ja kehittymismahdollisuuksia lähijohtajille. Oppimisympäristön käyttöä tukevista tekijöistä nousi esiin työnantajan tarjoaman tuen merkitys oppimisympäristön läpikäymisessä ja juurruttamisessa työyhteisöön. Saatua tietoa voidaan hyödyntää Dimes -oppimisympäristön kehittämisessä ja markkinoinnissa.
Johtopäätöksenä voidaan todeta Dimes -oppimisympäristön soveltuvan hyvin lähijohtajien johtamisosaamisen vahvistamiseen. Oppimisympäristöä markkinoitaessa tulisi nostaa esille johtamisosaamisen vahvistamisen suotuisat vaikutukset työntekijöiden työhyvinvoitiin sekä asiakaslähtöisen toimintakulttuurin kehittymiseen. Jatkossa olisi hyvä saada tutkimustietoa lähijohtajien käyttökokemuksista ja lisäksi Dimes -oppimisympäristön käytön vaikutuksista mittaamalla työntekijäkokemusta.