Kiusaaminen varhaiskasvatuksessa: kasvattajien kokemana
Tuominen, Anni; Torkkeli, Elli (2021)
Tuominen, Anni
Torkkeli, Elli
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112221036
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112221036
Tiivistelmä
Koulukiusaamisesta on puhuttu viime vuosikymmeninä paljon ja sitä on tutkittu laaja-alaisesti. Kuitenkin vasta viime vuosina on ymmärretty, että kiusaamista tapahtuu jo varhaiskasvatusikäisten lasten keskuudessa. Opinnäytetyömme tarkoituksena oli selvittää ammattilaisten kokemusten avulla, millaista kiusaaminen varhaiskasvatusikäisten lasten välillä on ja ovatko keinot sen ennaltaehkäisyyn ja siihen puuttumiseen riittävät ja aiempien tutkimusten mukaisesti yksilöstä riippuvaisia. Lisäksi halusimme selvittää mitä ammattilaiset toivoisivat tulevaisuudessa tehtävän, että kiusaamista voitaisiin ennaltaehkäistä aiempaa tehokkaammin. Tavoitteena oli tuottaa ajankohtaista tietoa yhteiskunnallisesti merkittävästä ilmiöstä, nostaa esiin keskustelua kiusaamisilmiöstä ja tuoda ammattilaisten ääni kuuluviin tulevaisuuden kehittämiseen kiusaamisilmiön ympärillä. Tutkimuksemme toteutettiin laadullisena tutkimuksena sähköisellä kyselylomakkeella neljään satakuntalaiseen varhaiskasvatusyksikköön. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla. Saamamme tutkimustulokset vahvistavat jo olemassa olevia tutkimuksia kiusaamisilmiöstä. Kiusaamista esiintyi jokaisessa tutkimukseen osallistuneessa varhaiskasvatusyksikössä, puolessa vastauksissa jopa päivittäin. Kiusaaminen voidaan jakaa fyysiseen, psyykkiseen ja sosiaaliseen, joista tutkimuksemme mukaan sosiaalinen on kaikkein yleisintä. Kaikissa vastauksissamme korostui ennaltaehkäisyn merkitys ilmiölle, ennaltaehkäisyyn tulisi panostaa aiempaakin enemmän, jotta kiusaaminen saataisiin vähenemään. Ennaltaehkäisyn kannalta merkittävimpänä nähtiin ammattilaisen läsnäolon vaikutus ilmiölle sekä lasten vuorovaikutus- ja kaveritaitojen oppiminen yhdessä. Tulevaisuudelta vastaajat toivoivat yhtenäisiä pelisääntöjä kiusaamiseen puuttumiseen ja sen ennaltaehkäisyyn sekä aiempaa enemmän koulutuksia aiheesta, sillä kiusaamisen tunnistamisen haasteet nousivat esiin vastauksista. Tutkimuksemme osoittaakin, että kiusaamisen ennaltaehkäisyn kannalta olisi tärkeää, että jokaisella varhaiskasvatuksen ammattilaisella olisi yhteinen näkemys kiusaamisesta ja siihen puuttumisesta, näin ollen myös lapsi voi ymmärtää mitä on kiusaaminen.