Elevhälsoteamets arbetssätt och utmaningar gällande förebyggande arbete
Uggeldahl, Linnea (2021)
Lataukset:
Uggeldahl, Linnea
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112220960
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112220960
Tiivistelmä
Elevhälsans grundläggande mål är att upprätthålla studerandes studieframgång, god fysisk och psykisk hälsa samt socialt välbefinnande. Syftet med detta mastersarbete var att undersöka elevhälsoteamets arbetssätt gällande förebyggande arbete, och var utmaningarna inom arbetssättet finns. För att uppnå syftet ställdes följande frågor ”Hur jobbar
elevhälsoteamet förebyggande?”, ”Vilka insatser behövs för att uppnå ett lyckat förebyggande elevhälsoarbete?” och ”Vilka utmaningar finns i elevhälsoteamets arbetssätt?”. Socialpedagogiken fungerar som ett genomsyrande element i den teoretiska referensramen och kompletteras av den systemekologiska teorin och förebyggande arbete. Studien har en kvalitativ design och har utförts genom deltagande observation av tre elevhälsoteam,
och fokusgruppintervju av tre elevhälsoteam vilka jobbar med årskurserna 1–9. Resultaten visar att elevhälsoteamen jobbar förebyggande genom att systematiskt ha elevhälsomöten och samarbeten på mikro- och mesonivå. Dessutom görs enkätundersökningar för att styra arbetsinsatserna åt rätt håll. Förebyggande program som KiVa -skola används
också. Insatser som behövs för att nå ett bra förebyggande arbete är kunskap om olika
processer, ett bra samarbete och öppen kommunikation inom teamet. Dessutom bör man systematisera och schemalägga det förebyggande arbetet, vara konsekvent över det som bestämts och kartlägga nödvändiga resurser.
Utmaningarna i elevhälsoteamets arbetssätt gällande förebyggande arbete är a) oklarhet
gällande processer och roller, b) oklarheter i arbetsfördelning, c) utmaningar gällande
planering av tid och befintliga resurser samt d) förbättring av den interna kommunikationen. Slutsatserna är att elevhälsoteamens förebyggande arbete kunde utvecklas genom
att systematisera och schemalägga det förebyggande arbetet samt att specificera rollerna och arbetsfördelningen och utveckla sitt nätverksarbete som kan leda till utvecklad kunskap i processer.
elevhälsoteamet förebyggande?”, ”Vilka insatser behövs för att uppnå ett lyckat förebyggande elevhälsoarbete?” och ”Vilka utmaningar finns i elevhälsoteamets arbetssätt?”. Socialpedagogiken fungerar som ett genomsyrande element i den teoretiska referensramen och kompletteras av den systemekologiska teorin och förebyggande arbete. Studien har en kvalitativ design och har utförts genom deltagande observation av tre elevhälsoteam,
och fokusgruppintervju av tre elevhälsoteam vilka jobbar med årskurserna 1–9. Resultaten visar att elevhälsoteamen jobbar förebyggande genom att systematiskt ha elevhälsomöten och samarbeten på mikro- och mesonivå. Dessutom görs enkätundersökningar för att styra arbetsinsatserna åt rätt håll. Förebyggande program som KiVa -skola används
också. Insatser som behövs för att nå ett bra förebyggande arbete är kunskap om olika
processer, ett bra samarbete och öppen kommunikation inom teamet. Dessutom bör man systematisera och schemalägga det förebyggande arbetet, vara konsekvent över det som bestämts och kartlägga nödvändiga resurser.
Utmaningarna i elevhälsoteamets arbetssätt gällande förebyggande arbete är a) oklarhet
gällande processer och roller, b) oklarheter i arbetsfördelning, c) utmaningar gällande
planering av tid och befintliga resurser samt d) förbättring av den interna kommunikationen. Slutsatserna är att elevhälsoteamens förebyggande arbete kunde utvecklas genom
att systematisera och schemalägga det förebyggande arbetet samt att specificera rollerna och arbetsfördelningen och utveckla sitt nätverksarbete som kan leda till utvecklad kunskap i processer.