Kummioppilastoiminnan vaikutukset kummitettavaan lapseen
Liikanen, Mirjami (2021)
Liikanen, Mirjami
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112120843
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112120843
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena ja tavoitteena on selvittää, miten kummioppilastoiminta edistää kummitettavan lapsen hyvinvointia. Lapset käyvät peruskoulun ensimmäistä luokkaa. Heistä jokaisella on oma koulukummi, joka auttaa koululaista sopeutumaan kouluympäristöön järjestämällä heille esimerkiksi tutustumisleikkejä tai satutuokioita. Hyödynnän opinnäytetyössä niin oppilaiden kuin heidän vanhempiensakin näkökulmia.
Opinnäytetyöni on tutkimusmenetelmältään kvantitatiivinen eli määrällinen. Aineisto on kerätty sähköisen kyselylomakkeen avulla, jossa oli oppilaille että heidän vanhemmilleen erilliset osiot. Kyselylomake lähetettiin oppilaitoksen Wilman kautta 21 oppilaalle ja heidän vanhemmalleen, joista 11 lomaketta palautui täytettynä takaisin. Aineisto analysoitiin aineistolähteisesti.
Opinnäytetyöstäni saamieni tulosten mukaan kummioppilastoiminta on vaikuttanut positiivisesti oppilaiden hyvinvointiin. Suurin osa oppilaista ja heidän vanhemmistaan ovat pitäneet kummioppilastoimintaa mielekkäänä toimintana ja he kokevat kummioppilastoiminnan edistäneen lapsen kouluun sopeutumista. Yli puolet oppilaista olivat rohkaistuneet ja reipastuneet kummioppilastoiminnan myötä sekä saaneet toiminnan kautta itselleen uusia kavereita.
Opinnäytetyöni on tutkimusmenetelmältään kvantitatiivinen eli määrällinen. Aineisto on kerätty sähköisen kyselylomakkeen avulla, jossa oli oppilaille että heidän vanhemmilleen erilliset osiot. Kyselylomake lähetettiin oppilaitoksen Wilman kautta 21 oppilaalle ja heidän vanhemmalleen, joista 11 lomaketta palautui täytettynä takaisin. Aineisto analysoitiin aineistolähteisesti.
Opinnäytetyöstäni saamieni tulosten mukaan kummioppilastoiminta on vaikuttanut positiivisesti oppilaiden hyvinvointiin. Suurin osa oppilaista ja heidän vanhemmistaan ovat pitäneet kummioppilastoimintaa mielekkäänä toimintana ja he kokevat kummioppilastoiminnan edistäneen lapsen kouluun sopeutumista. Yli puolet oppilaista olivat rohkaistuneet ja reipastuneet kummioppilastoiminnan myötä sekä saaneet toiminnan kautta itselleen uusia kavereita.