Turun kouluissa tehtävän nuorisotyön kehittäminen : Lahden mallia benchmarkkaamassa
Vitikainen, Eetu (2021)
Vitikainen, Eetu
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111920663
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111920663
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni liittyi Turun kaupungin nuorisopalveluiden tunnistamaan tarpeeseen kehittää kouluissa tehtävää nuorisotyötä. Työlle asettamani päätavoite oli luoda opinnäytetyön tuotoksena konkreettinen kehitysehdotus Turun toiminnalle Lahden koulunuorisotyön toimintamallia benchmarkkaamalla. Asetettuun päätavoitteeseen en työssäni haluamallani tavalla päässyt, mutta sitä kohti tähtäävät välitavoitteet muun muassa kuntien toimintamallien sekä käytännön työn monipuolisesta selvittämisestä täyttyivät.
Käytin opinnäytetyössäni laadullisia tutkimusmenetelmiä. Keräsin aineiston haastatteluja sekä fasilitoimaani, asiantuntijoista koostuvaa, verkkoseminaaria hyödyntäen. Pääosa haastatteluista tehtiin puolistrukturoidusti, osa ryhmähaastatteluna. Turussa haastattelujen otanta oli kolme, Lahdessa kuusi. Käytin kahdenlaista haastattelurunkoa, joista toinen palveli hallinnollisista tehtävistä vastaavien haastatteluja, toinen käytännön työntekijöiden. Verkkoseminaariin osallistui seitsemän henkilöä. Jokainen osallistuja oli valmistellut puheenvuoron omasta työnkuvastaan. Kaikki opinnäytetyössä kerätty tieto on saavutettu etäyhteyksiä hyödyntäen.
Litteroin, teemoittelin sekä analysoin keräämäni aineiston Word-ohjelmaa hyödyntäen. Opinnäytetyön tulokset antoivat kokonaisvaltaista kuvaa Turun sekä Lahden kouluissa tehtävän nuorisotyön tilanteesta, mallista, käytännön työstä, koetuista hyödyistä sekä haasteista. Pystyin tulosten pohjalta esittämään jonkinlaisia kehityssuuntia tilaajalle, mutta alkuperäistä konkreettista kehitysehdotusta en opinnäytetyöni puitteissa pystynyt luomaan.
Lopullinen tuotos ”Lahden koulunuorisotyö, opinnäytetyön tuloksia 2021” pyrkii tiivistämään opinnäytetyössä kerätyn tiedon Lahden koulunuorisotyöstä kattamalla lyhyesti kaikki opinnäytetyön osa-alueet. Tuotos sisältää tiivistyksen Lahden mallista, sen kronologisesta kehityksestä, koetuista haasteista ja hyödyistä sekä käytännön työtehtävistä. This thesis is about developing youth work in the schools of Turku with the help of the model used in the City of Lahti. The aim of the thesis is to explore the models in Turku and Lahti and to learn comprehensively about the practical aspects of youth work in these municipalities.
The research methods used in this thesis were qualitative. Information was gathered through interviews and an online seminar. Both group interview and semi-structured interview were used as a tool for benchmarking. In Turku, altogether three interviews were carried out and six in Lahti. At the online seminar, there were seven participants from the field of school youth work.
This thesis resulted in the description of the school youth work models of the cities of Turku and Lahti as well as of the practical work carried out in both municipalities. The results indicate that the nature of school youth work is very subjective encountering work, considered to be important for future preventive work. By comparing the upsides and challenges of the school youth work in Turku and Lahti, it is possible to present new ideas for future work.
Käytin opinnäytetyössäni laadullisia tutkimusmenetelmiä. Keräsin aineiston haastatteluja sekä fasilitoimaani, asiantuntijoista koostuvaa, verkkoseminaaria hyödyntäen. Pääosa haastatteluista tehtiin puolistrukturoidusti, osa ryhmähaastatteluna. Turussa haastattelujen otanta oli kolme, Lahdessa kuusi. Käytin kahdenlaista haastattelurunkoa, joista toinen palveli hallinnollisista tehtävistä vastaavien haastatteluja, toinen käytännön työntekijöiden. Verkkoseminaariin osallistui seitsemän henkilöä. Jokainen osallistuja oli valmistellut puheenvuoron omasta työnkuvastaan. Kaikki opinnäytetyössä kerätty tieto on saavutettu etäyhteyksiä hyödyntäen.
Litteroin, teemoittelin sekä analysoin keräämäni aineiston Word-ohjelmaa hyödyntäen. Opinnäytetyön tulokset antoivat kokonaisvaltaista kuvaa Turun sekä Lahden kouluissa tehtävän nuorisotyön tilanteesta, mallista, käytännön työstä, koetuista hyödyistä sekä haasteista. Pystyin tulosten pohjalta esittämään jonkinlaisia kehityssuuntia tilaajalle, mutta alkuperäistä konkreettista kehitysehdotusta en opinnäytetyöni puitteissa pystynyt luomaan.
Lopullinen tuotos ”Lahden koulunuorisotyö, opinnäytetyön tuloksia 2021” pyrkii tiivistämään opinnäytetyössä kerätyn tiedon Lahden koulunuorisotyöstä kattamalla lyhyesti kaikki opinnäytetyön osa-alueet. Tuotos sisältää tiivistyksen Lahden mallista, sen kronologisesta kehityksestä, koetuista haasteista ja hyödyistä sekä käytännön työtehtävistä.
The research methods used in this thesis were qualitative. Information was gathered through interviews and an online seminar. Both group interview and semi-structured interview were used as a tool for benchmarking. In Turku, altogether three interviews were carried out and six in Lahti. At the online seminar, there were seven participants from the field of school youth work.
This thesis resulted in the description of the school youth work models of the cities of Turku and Lahti as well as of the practical work carried out in both municipalities. The results indicate that the nature of school youth work is very subjective encountering work, considered to be important for future preventive work. By comparing the upsides and challenges of the school youth work in Turku and Lahti, it is possible to present new ideas for future work.