Distansstudier under undantagsförhållanden
Järveläinen, Henrik (2021)
Järveläinen, Henrik
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111820545
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111820545
Tiivistelmä
Tämän työn tavoitteena oli kartoittaa etäopintojen sujuvuutta ja kehitystä vuosina 2020 ja 2021. Tulosten perusteella on mahdollista analysoida ja tehdä alustavia johtopäätöksiä etäopintojen vaadituista ja tulevaisuudessa vaadittavista valmiuksista erityisesti opiskelijoista. Osa näistä etäopinnoissa vaadittavista valmiuksista voisi olla hyödyksi siirryttäessä opinnoista työelämään.
Työ tehtiin laadullisena tutkimuksena, jossa alussa tehty kirjallisuuskatsaus toimi pohjana haastatteluille. Haastattelukysymykset käsittelivät etäopintojen sujumista pandemian aikana, etäopintojen sujumista parantavia tekijöitä, etätyön vaativia valmiuksia ja miten nämä valmiudet voisivat olla hyödyksi työelämässä.
Tapaustutkimus tehtiin haastatteluina korkeakoulussa, jossa kohderyhmänä oli pandemiaa edeltävää lähiopetusta kokeneita, pandemian aikana etäopetusta kokeneita ja nyt lähiopetukseen palanneita opiskelijoita. Vaikka opiskelijat kokivat, että opinnot etänä sujuivat lähiopetusta heikoimmin, heidän mielestään opetuksessa tehdyt toimenpiteet olivat tilanteeseen nähden hyviä.
Vaikka joitain opetukseen liittyviä parannusehdotuksia tuli esiin, painoarvo oli hyvinkin paljon siinä, mitä yksittäinen opiskelija voi opintojensa eteen tehdä etänä opiskeltaessa. Suurin syy etäopintojen sujumattomuuteen, joka myös nousi esiin suurimpana opiskelijoiden valmiutena etäopintojen onnistumiseen, oli itsekuri tai sen puuttuminen.
Työ tehtiin laadullisena tutkimuksena, jossa alussa tehty kirjallisuuskatsaus toimi pohjana haastatteluille. Haastattelukysymykset käsittelivät etäopintojen sujumista pandemian aikana, etäopintojen sujumista parantavia tekijöitä, etätyön vaativia valmiuksia ja miten nämä valmiudet voisivat olla hyödyksi työelämässä.
Tapaustutkimus tehtiin haastatteluina korkeakoulussa, jossa kohderyhmänä oli pandemiaa edeltävää lähiopetusta kokeneita, pandemian aikana etäopetusta kokeneita ja nyt lähiopetukseen palanneita opiskelijoita. Vaikka opiskelijat kokivat, että opinnot etänä sujuivat lähiopetusta heikoimmin, heidän mielestään opetuksessa tehdyt toimenpiteet olivat tilanteeseen nähden hyviä.
Vaikka joitain opetukseen liittyviä parannusehdotuksia tuli esiin, painoarvo oli hyvinkin paljon siinä, mitä yksittäinen opiskelija voi opintojensa eteen tehdä etänä opiskeltaessa. Suurin syy etäopintojen sujumattomuuteen, joka myös nousi esiin suurimpana opiskelijoiden valmiutena etäopintojen onnistumiseen, oli itsekuri tai sen puuttuminen.