Kivijalkamyymälän kilpailukeinot kaupan alan murroksessa
Aalto, Anne (2021)
Aalto, Anne
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111720430
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111720430
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin kivijalkamyymälöiden kilpailuetuja jo pitkään jatkuneessa kaupan alan murroksessa. Työssä otettiin huomioon myös koronapandemian vaikutus kivijalkamyymälän toimintaan. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka kivijalkamyymälät voisivat tulevaisuudessa vastata kuluttajien tarpeisiin.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään kivijalkamyymälöitä, sekä sen toimintaan vaikuttavia tekijöitä. Ensimmäinen osa kertoo erikoiskaupan kustannusrakenteesta, kaupan alan murroksesta sekä kivijalkakaupan ennusteesta. Toisessa osassa keskitytään myymälän kilpailukeinoihin, asiakaskokemukseen sekä elämyksien luomisesta asiakkaalle. Kolmas osa käsittelee kuluttajan muuttunutta ostokäyttäytymistä, ostopolkua sekä monikanavaista liiketoimintaa.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin Google Forms -työkalun avulla tehdyllä paperisella kyselylomakkeella kauppakeskus Karisman Esprit-myymälän asiakkailta kolmen viikon ajanjaksolla.
Tulosten perusteella asiakkaat arvostavat tuotteiden sovitusmahdollisuutta, nopeaa saatavuutta ja fyysisten tuotteiden tarkkailua. Asiakkaan emotionaalisiin arvoihin vaikuttivat eniten myymälän visuaalinen ilme sekä siisteys yhdessä myymälän rennon ilmapiirin kanssa. Tutkimuksen vastaukset tukivat suurimmaksi osin teoriapohjaan perustuvaa teoriaa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään kivijalkamyymälöitä, sekä sen toimintaan vaikuttavia tekijöitä. Ensimmäinen osa kertoo erikoiskaupan kustannusrakenteesta, kaupan alan murroksesta sekä kivijalkakaupan ennusteesta. Toisessa osassa keskitytään myymälän kilpailukeinoihin, asiakaskokemukseen sekä elämyksien luomisesta asiakkaalle. Kolmas osa käsittelee kuluttajan muuttunutta ostokäyttäytymistä, ostopolkua sekä monikanavaista liiketoimintaa.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin Google Forms -työkalun avulla tehdyllä paperisella kyselylomakkeella kauppakeskus Karisman Esprit-myymälän asiakkailta kolmen viikon ajanjaksolla.
Tulosten perusteella asiakkaat arvostavat tuotteiden sovitusmahdollisuutta, nopeaa saatavuutta ja fyysisten tuotteiden tarkkailua. Asiakkaan emotionaalisiin arvoihin vaikuttivat eniten myymälän visuaalinen ilme sekä siisteys yhdessä myymälän rennon ilmapiirin kanssa. Tutkimuksen vastaukset tukivat suurimmaksi osin teoriapohjaan perustuvaa teoriaa.