Keskitetyn valvonnan mallin suositukset ja keskeiset tehtävät sosiaalipalvelujen valvonnassa
Paganus, Tiina (2021)
Paganus, Tiina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111019640
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111019640
Tiivistelmä
Sote-uudistuksen toteutuessa 1.1.2023, sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisvastuu ja järjestämisvastuuseen sisältyvät palvelujen valvontatehtävät, siirtyvät osaksi hyvinvointialueiden tehtäviä. Kehittämisen tavoitteena oli tukea Etelä-Pohjanmaan sote -rakenneuudistushankkeessa tehtävää kehittämistyötä alueen sosiaalipalvelujen valvontakäytäntöjen yhtenäistämiseksi tulevalla hyvinvointialueella.
Kehittämistyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä. Kehittämisen tarkoituksena oli selvittää ja kuvata keskitetyn valvonnan malli ja sen keskeiset tehtävät sosiaalipalvelujen valvonnassa. Aineisto kerättiin sähköisen Webropol-kyselyn avulla. Kehittämisen tuloksena muodostettiin keskitetyn valvonnan malli. Mallissa valvontatehtävien toteuttaminen jakaantuu kolmen toteutustavan kesken; keskitetysti toteuttavat tehtävät, keskitetysti koordinoitavat ja alueellisesti toteuttavat tehtävät sekä kokonaan alueellisesti toteuttavat tehtävät.
Palvelujen valvontatoiminnan keskittämistä toivottiin tulevalla hyvinvointialueella. Keskitetyn valvonnan mallin merkittävimmiksi hyötytavoitteiksi nousivat tasalaatuisen palvelun varmistaminen yhtenäisten valvontakäytänteiden avulla, valvonnan laajan kokonaisuuden hallinta sekä valvontaa toteuttavien ammattilaisten osaamisen varmistaminen. Valvontatehtävien toteuttaminen vaatii laaja-alaista erityisosaamista, joka voidaan varmistaa, kun valvontaan on selkeästi kohdennetut resurssit.
Eri sosiaalihuollon palvelujen valvonta vaatii erilaista osaamista. Muodostettu keskitetyn valvonnan malli perustuu sosiaalihuollon palvelutehtävien ja elinkaarimallin mukaisiin valvontatiimeihin, jolloin erilaisten sosiaalipalvelujen palvelualakohtainen valvontaosaaminen voidaan varmistaa.
Kehittämistyö luo perustaa valvonnan kehittämiselle tulevalla hyvinvointialueella. Tuloksia voidaan hyödyntää suunniteltaessa hyvinvointialueen palvelujen valvonnan organisoimista ja konkreettista valvontatoiminnan kehittämistä. Tulokset edistävät asiakasturvallisuutta ja asiakkaiden oikeuksia varmistavien rakenteiden muodostamista ja hyvän turvallisuuskulttuurin kehittämistä.
Kehittämistyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä. Kehittämisen tarkoituksena oli selvittää ja kuvata keskitetyn valvonnan malli ja sen keskeiset tehtävät sosiaalipalvelujen valvonnassa. Aineisto kerättiin sähköisen Webropol-kyselyn avulla. Kehittämisen tuloksena muodostettiin keskitetyn valvonnan malli. Mallissa valvontatehtävien toteuttaminen jakaantuu kolmen toteutustavan kesken; keskitetysti toteuttavat tehtävät, keskitetysti koordinoitavat ja alueellisesti toteuttavat tehtävät sekä kokonaan alueellisesti toteuttavat tehtävät.
Palvelujen valvontatoiminnan keskittämistä toivottiin tulevalla hyvinvointialueella. Keskitetyn valvonnan mallin merkittävimmiksi hyötytavoitteiksi nousivat tasalaatuisen palvelun varmistaminen yhtenäisten valvontakäytänteiden avulla, valvonnan laajan kokonaisuuden hallinta sekä valvontaa toteuttavien ammattilaisten osaamisen varmistaminen. Valvontatehtävien toteuttaminen vaatii laaja-alaista erityisosaamista, joka voidaan varmistaa, kun valvontaan on selkeästi kohdennetut resurssit.
Eri sosiaalihuollon palvelujen valvonta vaatii erilaista osaamista. Muodostettu keskitetyn valvonnan malli perustuu sosiaalihuollon palvelutehtävien ja elinkaarimallin mukaisiin valvontatiimeihin, jolloin erilaisten sosiaalipalvelujen palvelualakohtainen valvontaosaaminen voidaan varmistaa.
Kehittämistyö luo perustaa valvonnan kehittämiselle tulevalla hyvinvointialueella. Tuloksia voidaan hyödyntää suunniteltaessa hyvinvointialueen palvelujen valvonnan organisoimista ja konkreettista valvontatoiminnan kehittämistä. Tulokset edistävät asiakasturvallisuutta ja asiakkaiden oikeuksia varmistavien rakenteiden muodostamista ja hyvän turvallisuuskulttuurin kehittämistä.