Kirjallisuuskatsaus aikuisten mediakasvatuksesta
Laakso, Leena; Mikkola, Antti (2021)
Laakso, Leena
Mikkola, Antti
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021110319226
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021110319226
Tiivistelmä
Nykypäivän yhteiskunta sekä siihen liittyvä tiedonkulku toimivat erilaisten medialaitteiden
sekä sosiaalisten verkostojen välityksellä. Media onkin vahvasti sidottu ihmisten arkeen
sekä työelämään, mikä luo myös tarpeen hyville mediankäyttötaidoille. Mediakasvatus vastaa tähän tarpeeseen ja pyrkii vahvistamaan yksilön mediataitoja sekä tarjoamaan mahdollisuuksia toimia mediayhteiskunnassa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kartoittaa, millaista aikuisten mediakasvatusta käsittelevää tutkimuskirjallisuutta on julkaistu Suomessa. Tutkimus tarkastelee sitä, tuodaanko tutkimuskirjallisuudessa esiin aikuisille suunnattua mediakasvatusta tasavertaisessa suhteessa verrattuna muihin ikäryhmiin. Lisäksi tutkielma nostaa esille keinoja, joilla
aikuisten mediakasvatusta toteutetaan.
Opinnäytetyön menetelmäksi valittiin kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Kirjallisuuskatsaus
koostui vain suomenkielisistä teoksista, ja tiedonhaku toteutettiin tutkimuskysymyksien ohjaamana sähköisistä tietokannoista kesän 2021 aikana. Opinnäytetyön analyysi suoritettiin
aineistolähtöisenä sisällönanalyysinä.
Saatujen tuloksien perusteella voidaan todeta, että aikuisten mediakasvatusta käsitellään
kirjallisuudessa melko rajoitetusti. Tämä johtuu siitä, että tehtyjen tutkimuksien näkökulmaa
ei ole rajoitettu vain aikuisiin, vaan asiaa käsitellään yleensä jostain toisesta näkökulmasta.
Tällaisia näkökulmia voivat olla esimerkiksi vanhemman, kasvatusalan ammattilaisen tai
iäkkäämmän väestön näkökulma.
Selvittäessä aikuisten mediakasvatuksen toteutumista ilmeni, että aikuisen tulee olla itse
aktiivinen sekä kiinnostunut oman mediakasvatuksensa toteutumisesta. Aikuinen voi oppia
mediataitoja esimerkiksi kirjaston tarjoamien mahdollisuuksien kautta tai hakeutumalla koulutukseen, jonka yhteydessä mediakasvatusta yleensä joissain määrin toteutetaan.
sekä sosiaalisten verkostojen välityksellä. Media onkin vahvasti sidottu ihmisten arkeen
sekä työelämään, mikä luo myös tarpeen hyville mediankäyttötaidoille. Mediakasvatus vastaa tähän tarpeeseen ja pyrkii vahvistamaan yksilön mediataitoja sekä tarjoamaan mahdollisuuksia toimia mediayhteiskunnassa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kartoittaa, millaista aikuisten mediakasvatusta käsittelevää tutkimuskirjallisuutta on julkaistu Suomessa. Tutkimus tarkastelee sitä, tuodaanko tutkimuskirjallisuudessa esiin aikuisille suunnattua mediakasvatusta tasavertaisessa suhteessa verrattuna muihin ikäryhmiin. Lisäksi tutkielma nostaa esille keinoja, joilla
aikuisten mediakasvatusta toteutetaan.
Opinnäytetyön menetelmäksi valittiin kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Kirjallisuuskatsaus
koostui vain suomenkielisistä teoksista, ja tiedonhaku toteutettiin tutkimuskysymyksien ohjaamana sähköisistä tietokannoista kesän 2021 aikana. Opinnäytetyön analyysi suoritettiin
aineistolähtöisenä sisällönanalyysinä.
Saatujen tuloksien perusteella voidaan todeta, että aikuisten mediakasvatusta käsitellään
kirjallisuudessa melko rajoitetusti. Tämä johtuu siitä, että tehtyjen tutkimuksien näkökulmaa
ei ole rajoitettu vain aikuisiin, vaan asiaa käsitellään yleensä jostain toisesta näkökulmasta.
Tällaisia näkökulmia voivat olla esimerkiksi vanhemman, kasvatusalan ammattilaisen tai
iäkkäämmän väestön näkökulma.
Selvittäessä aikuisten mediakasvatuksen toteutumista ilmeni, että aikuisen tulee olla itse
aktiivinen sekä kiinnostunut oman mediakasvatuksensa toteutumisesta. Aikuinen voi oppia
mediataitoja esimerkiksi kirjaston tarjoamien mahdollisuuksien kautta tai hakeutumalla koulutukseen, jonka yhteydessä mediakasvatusta yleensä joissain määrin toteutetaan.