Rautatievaihteiden talvikunnossapito
Auniola, Matias (2021)
Auniola, Matias
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021100418317
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021100418317
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin rautatievaihteiden ennakoivaa talvikunnossapi-toa kunnossapitoalueella 9–11. Tämä alue sisältää välit Iisalmi-Ylivieska, (Kokkola)-Oulu, Tuomioja-Raahe, Oulu-Kontiomäki-Iisalmi ja Kontiomäki-Vartius.
Työn tavoitteena oli selvittää ongelmakohtia vaihteiden talvikunnossapidossa, ja kuinka niitä voitaisiin ennakoida entistä tehokkaammin. Lisäksi tarkoituksena oli tuoda tietoa vaihdealueella työskenteleville käyttöpuhdistuksen merkityksestä vaihteen toimivuuden kannalta talvella. Ongelma on, että kaikki, jotka työskentelevät vaihdealueella, eivät tiedosta käyttöpuhdistuksen merkityksen tärkeyttä vaihteelle talviolosuhteissa.
Työn toimeksiantajana on Nrc Group Finland Oyj, joka vastaa radan kunnossapitoalueista 2,4,5,7,9–11 ja alueesta 12 1.11.2021 lähtien. NRC Group on Pohjoismaiden suurin infra-alan toimija Norjassa, Suomessa ja Ruotsissa. Yhtiö urakoi raideinfran lisäksi myös muun liikenteeseen liittyvän infran, kuten teiden, satamien, siltojen ja tunneleiden parissa.
Työ toteutettiin asiantuntijahaastattelujen ja kirjallisuusselvitysten perusteella. Pääasiallinen lähde tässä opinnäytetyössä on ollut Väyläviraston ohjekokoelma, jota sovelletaan Väyläviraston hallinnoimalla rataverkolla.
Rautatievaihde on monimutkainen, tekninen ja kallis laite, jonka kunnossapito vaatii huomattavasti kunnossapitoa toimiakseen. Hyvin toteutettu oikea-aikainen kunnossapito pidentää huomattavasti vaihteen käyttöikää. Ennakoivalla talvikunnossapidolla on suuri merkitys toimivalle ja turvalliselle junaliikenteelle. Näiden lisäksi ennakoivalla vaihteiden talvikunnossapidolla saadaan merkittävästi parannettua kustannustehokkuutta.
Työn tavoitteena oli selvittää ongelmakohtia vaihteiden talvikunnossapidossa, ja kuinka niitä voitaisiin ennakoida entistä tehokkaammin. Lisäksi tarkoituksena oli tuoda tietoa vaihdealueella työskenteleville käyttöpuhdistuksen merkityksestä vaihteen toimivuuden kannalta talvella. Ongelma on, että kaikki, jotka työskentelevät vaihdealueella, eivät tiedosta käyttöpuhdistuksen merkityksen tärkeyttä vaihteelle talviolosuhteissa.
Työn toimeksiantajana on Nrc Group Finland Oyj, joka vastaa radan kunnossapitoalueista 2,4,5,7,9–11 ja alueesta 12 1.11.2021 lähtien. NRC Group on Pohjoismaiden suurin infra-alan toimija Norjassa, Suomessa ja Ruotsissa. Yhtiö urakoi raideinfran lisäksi myös muun liikenteeseen liittyvän infran, kuten teiden, satamien, siltojen ja tunneleiden parissa.
Työ toteutettiin asiantuntijahaastattelujen ja kirjallisuusselvitysten perusteella. Pääasiallinen lähde tässä opinnäytetyössä on ollut Väyläviraston ohjekokoelma, jota sovelletaan Väyläviraston hallinnoimalla rataverkolla.
Rautatievaihde on monimutkainen, tekninen ja kallis laite, jonka kunnossapito vaatii huomattavasti kunnossapitoa toimiakseen. Hyvin toteutettu oikea-aikainen kunnossapito pidentää huomattavasti vaihteen käyttöikää. Ennakoivalla talvikunnossapidolla on suuri merkitys toimivalle ja turvalliselle junaliikenteelle. Näiden lisäksi ennakoivalla vaihteiden talvikunnossapidolla saadaan merkittävästi parannettua kustannustehokkuutta.