Verkkokaupan myynnin kasvattaminen : case: Pikkuli-Shop
Rautelainen, Jonna (2021)
Rautelainen, Jonna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021100418302
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021100418302
Tiivistelmä
Tämä tutkimustyyppinen opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona elokuva- ja animaatioalan tuotantoyhtiölle Aittokoski Experience Oy:lle. Lähestymistapana oli tapaustutkimus ja tutkimuksen kohteena oli Aittokoski Experiencen hallinnoima Pikkuli-Shop, joka on lapsille suunnatun Pikkuli -brändin verkkokauppa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia yleisluonteisesti verkkokaupan myyntiin vaikuttavia tekijöitä, sekä tunnistaa Pikkuli-Shopin kehityskohteita myynnin lisäämiseksi. Tavoitteena oli myös luoda toimeksiantajalle tutkimustuloksiin pohjautuvia kehittämisehdotuksia.
Teoriaosuudessa käsiteltiin verkkokaupan tämänhetkisiä kehityssuuntia ja myyntiin vaikuttavia asioita. Aineistonhankintamenetelmänä käytettiin kahta verkkokyselyä, jotta saatiin selvitettyä kuluttajien mielipiteitä Pikkuli-Shopista. Tuotevalikoimaan liittyvä kysely toteutettiin helmimaaliskuun vaihteessa 2021, koska toimeksiantaja tarvitsi tietoa Pikkuli pehmolelujen tuotetilausta varten. Kyselyn tuloksia hyödynnettiin soveltuvin osin. Kyselyyn saatiin 98 vastausta. Vastaajat olivat pääosin kiinnostuneita kaikenlaisista Pikkuli pehmoleluista. Lisäksi vastaajat osoittivat kiinnostusta muitakin Pikkuli tuotteita kohtaan antamalla monenlaisia uusia tuoteideoita. Toinen verkkokysely toteutettiin kesäkuussa 2021 ja siihen osallistui 81 vastaajaa. Tunnettuutta, käytettävyyttä ja asiakaskokemusta mittaavasta kyselystä nousi esiin verkkokaupan heikko tunnettuus. Kyselyaineiston perusteella todettiin, että verkkokaupan käytettävyys ja asiakaskokemus ovat hyvällä tasolla.
Teoriaosuuden, kyselyaineiston ja tutkittavan tapauksen pohjalta koottiin kehittämisehdotuksia, joiden sisältö painottui verkkokaupan tunnettuuden lisäämiseen ja myynnin kasvattamiseen digitaalisen markkinoinnin keinoin. Ehdotuksissa suositellaan jatkamaan Pikkuli-Shopin nykyisten markkinointikeinojen käyttämistä ja lisäksi ehdotetaan muun muassa verkkokaupan sisällön optimointia ja maksullista mainontaa, sekä analytiikan hyödyntämistä verkkokaupassa ja markkinoinnin toimenpiteiden mittaamisessa. Tuotevalikoiman laajentamista suositellaan pehmolelujen osalta ja muun tuotevalikoiman kasvattamista ehdotetaan harkittavaksi. This research-based thesis was carried out as an assignment for the film and animation production company Aittokoski Experience Ltd. The approach was a case study and the study focused on Pikkuli-Shop, an online store of the Pikkuli brand for children, managed by Aittokoski Experience. The purpose of the thesis was to look into on a general basis the factors affecting the e-commerce sales and to identify Pikkuli -Shop´s development targets in order to increase sales. The aim was also to create development proposals based on research results for the commissioner.
The theoretical part discussed the current trends in e-commerce and issues affecting sales. Two online surveys were used as the material acquisition method to clarify consumers' opinions on Pikkuli-Shop. The survey related to the product range was conducted at the turn of FebruaryMarch 2021, because the client needed information on the product order of Pikkuli plush toys. The results of the survey were used in relevant ways. 98 responses were received to the survey. The respondents were mainly interested in all kinds of Pikkuli plush toys. In addition, the respondents showed interest in other Pikkuli products by providing a wide range of new product ideas. The second online survey was conducted in June 2021 and 81 respondents participated. The survey, which measured awareness, usability, and customer experience, revealed the low awareness of online store. Based on the survey data, it was found that the usability and customer experience of online store are at a good level.
Based on the theoretical part, the survey material and the case study development proposals were compiled, the content of which focuses on increasing the awareness of online store and increasing sales through digital marketing. The proposals recommend continuing the use of the current marketing methods of Pikkuli-Shop, as well as the optimization of e-commerce content and paid advertising, among other things. The use of analytics in e-commerce and the measurement of marketing measures are also suggested. The extension of the range of products is recommended for plush toys and an increase in the rest of the range of products was proposed to be considered.
Teoriaosuudessa käsiteltiin verkkokaupan tämänhetkisiä kehityssuuntia ja myyntiin vaikuttavia asioita. Aineistonhankintamenetelmänä käytettiin kahta verkkokyselyä, jotta saatiin selvitettyä kuluttajien mielipiteitä Pikkuli-Shopista. Tuotevalikoimaan liittyvä kysely toteutettiin helmimaaliskuun vaihteessa 2021, koska toimeksiantaja tarvitsi tietoa Pikkuli pehmolelujen tuotetilausta varten. Kyselyn tuloksia hyödynnettiin soveltuvin osin. Kyselyyn saatiin 98 vastausta. Vastaajat olivat pääosin kiinnostuneita kaikenlaisista Pikkuli pehmoleluista. Lisäksi vastaajat osoittivat kiinnostusta muitakin Pikkuli tuotteita kohtaan antamalla monenlaisia uusia tuoteideoita. Toinen verkkokysely toteutettiin kesäkuussa 2021 ja siihen osallistui 81 vastaajaa. Tunnettuutta, käytettävyyttä ja asiakaskokemusta mittaavasta kyselystä nousi esiin verkkokaupan heikko tunnettuus. Kyselyaineiston perusteella todettiin, että verkkokaupan käytettävyys ja asiakaskokemus ovat hyvällä tasolla.
Teoriaosuuden, kyselyaineiston ja tutkittavan tapauksen pohjalta koottiin kehittämisehdotuksia, joiden sisältö painottui verkkokaupan tunnettuuden lisäämiseen ja myynnin kasvattamiseen digitaalisen markkinoinnin keinoin. Ehdotuksissa suositellaan jatkamaan Pikkuli-Shopin nykyisten markkinointikeinojen käyttämistä ja lisäksi ehdotetaan muun muassa verkkokaupan sisällön optimointia ja maksullista mainontaa, sekä analytiikan hyödyntämistä verkkokaupassa ja markkinoinnin toimenpiteiden mittaamisessa. Tuotevalikoiman laajentamista suositellaan pehmolelujen osalta ja muun tuotevalikoiman kasvattamista ehdotetaan harkittavaksi.
The theoretical part discussed the current trends in e-commerce and issues affecting sales. Two online surveys were used as the material acquisition method to clarify consumers' opinions on Pikkuli-Shop. The survey related to the product range was conducted at the turn of FebruaryMarch 2021, because the client needed information on the product order of Pikkuli plush toys. The results of the survey were used in relevant ways. 98 responses were received to the survey. The respondents were mainly interested in all kinds of Pikkuli plush toys. In addition, the respondents showed interest in other Pikkuli products by providing a wide range of new product ideas. The second online survey was conducted in June 2021 and 81 respondents participated. The survey, which measured awareness, usability, and customer experience, revealed the low awareness of online store. Based on the survey data, it was found that the usability and customer experience of online store are at a good level.
Based on the theoretical part, the survey material and the case study development proposals were compiled, the content of which focuses on increasing the awareness of online store and increasing sales through digital marketing. The proposals recommend continuing the use of the current marketing methods of Pikkuli-Shop, as well as the optimization of e-commerce content and paid advertising, among other things. The use of analytics in e-commerce and the measurement of marketing measures are also suggested. The extension of the range of products is recommended for plush toys and an increase in the rest of the range of products was proposed to be considered.