Pitkä, kumma kesä : COVID-19-viruksen vaikutus Oulun hiippakunnan seurakuntien rippikouluihin vuonna 2020
Kinnarinen, Miro; Myllylä, Jere (2021)
Kinnarinen, Miro
Myllylä, Jere
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021100218252
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021100218252
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia ja kartoittaa Oulun hiippakunnan seurakuntien varautumista kesän 2020 rippikouluihin COVID-19-viruksen aiheuttamien poikkeusolojen aikana sekä rippikoulujen toteutumista. Työn aihe saatiin Oulun hiippakunnalta ja työelämäohjaajana toimi kasvatuksen hiippakuntasihteeri Saija Kronqvist.
Tutkimuslähtöisen opinnäytetyön tutkimusmenetelmäksi valittiin laadullinen tutkimus. Aineistonkeruumenetelmäksi valikoitui teemahaastattelut sekä valtakunnallinen rippikoulujen itsearviointi. Tutkimuksessa haastateltiin kolmea nuorisotyönohjaajaa ja yhtä kappalaista kolmesta eri kokoisesta seurakunnasta Oulun hiippakunnan alueelta. Opinnäytetyön tutkimusongelmat muodostettiin yhdessä työelämäohjaajan kanssa. Tutkimuskysymykset olivat: 1. Miten rippikoulusuunnitelman tavoitteet onnistuivat? 2. Minkälaisia päätöksiä seurakunnat tekivät ja koettiinko päätökset oikeiksi? 3. Mikä oli nuorten kokemus kesän rippikouluista hiippakunnassa ja seurakunnissa?
Tutkimuksen tuloksista pääteltiin, että eniten rippikoulujen toteutuksiin vaikutti seurakuntien resurssien määrä. Pienemmissä seurakunnissa rippikoulut suunniteltiin työntekijäresurssien mukaan ja isossa seurakunnassa käytettävien tilojen mukaan.
Tutkimuslähtöisen opinnäytetyön tutkimusmenetelmäksi valittiin laadullinen tutkimus. Aineistonkeruumenetelmäksi valikoitui teemahaastattelut sekä valtakunnallinen rippikoulujen itsearviointi. Tutkimuksessa haastateltiin kolmea nuorisotyönohjaajaa ja yhtä kappalaista kolmesta eri kokoisesta seurakunnasta Oulun hiippakunnan alueelta. Opinnäytetyön tutkimusongelmat muodostettiin yhdessä työelämäohjaajan kanssa. Tutkimuskysymykset olivat: 1. Miten rippikoulusuunnitelman tavoitteet onnistuivat? 2. Minkälaisia päätöksiä seurakunnat tekivät ja koettiinko päätökset oikeiksi? 3. Mikä oli nuorten kokemus kesän rippikouluista hiippakunnassa ja seurakunnissa?
Tutkimuksen tuloksista pääteltiin, että eniten rippikoulujen toteutuksiin vaikutti seurakuntien resurssien määrä. Pienemmissä seurakunnissa rippikoulut suunniteltiin työntekijäresurssien mukaan ja isossa seurakunnassa käytettävien tilojen mukaan.