Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun brändin kehittäminen
Turunen, Jukka (2021)
Turunen, Jukka
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021092818120
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021092818120
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun brändin tutkimus, sen kehitys ja uuden brändiohjeiston luominen korkeakoulun käyttöön ja sen toimeksiantajana toimi Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu, Xamk, jossa opinnäytetyön tekijä työskentelee graafisena suunnittelijana. Työn tavoitteena oli brändin tutkimukseen pohjaten kehittää Xamkin brändi-identiteettiä ja brändiohjeistoa osana laajempaa vuosina 2020 ja 2021 toteutettua Xamkin brändin kehitysprojektia.
Opinnäytetyö on tutkimuksellinen kehittämistyö, jossa tutkimuksen tekijän aktiivisen roolin vuoksi on myös konstruktiivinen lähestymistapa sekä toimintatutkimuksellisia piirteitä. Brändin kehitystarpeita on kartoitettu havainnoinnin ja palautteen kautta yhteistyössä Xamkin viestintä- ja markkinointipalvelujen sekä Mainostoimisto Ilme Oy:n kanssa.
Opinnäytetyön tuloksena rakentui Xamkille uusi digitaalinen brändiohjeisto, joka esittelee tutkimuksen tuloksena Xamkin visuaaliseen identiteettiin suunnitellut muutokset ja johon tulevaisuudessa kaikki Xamkissa tuotetut viestintä- ja markkinointiaineistot visuaalisesti pohjaavat. Tutkimus ja brändin analyysi nostaa esiin myös jatkokehityskohteita, kuten esimerkiksi Xamkin verkkosivujen kehitystarpeen ja brändin kosketuspisteiden tarkemman analyysin.
Opinnäytetyö on tutkimuksellinen kehittämistyö, jossa tutkimuksen tekijän aktiivisen roolin vuoksi on myös konstruktiivinen lähestymistapa sekä toimintatutkimuksellisia piirteitä. Brändin kehitystarpeita on kartoitettu havainnoinnin ja palautteen kautta yhteistyössä Xamkin viestintä- ja markkinointipalvelujen sekä Mainostoimisto Ilme Oy:n kanssa.
Opinnäytetyön tuloksena rakentui Xamkille uusi digitaalinen brändiohjeisto, joka esittelee tutkimuksen tuloksena Xamkin visuaaliseen identiteettiin suunnitellut muutokset ja johon tulevaisuudessa kaikki Xamkissa tuotetut viestintä- ja markkinointiaineistot visuaalisesti pohjaavat. Tutkimus ja brändin analyysi nostaa esiin myös jatkokehityskohteita, kuten esimerkiksi Xamkin verkkosivujen kehitystarpeen ja brändin kosketuspisteiden tarkemman analyysin.