ASIAKKAIDEN JA PALVELUNTUOTTAJIEN NÄKÖKULMIA TERVEYSKIOSKITOIMINNASTA: Scoping review -kirjallisuuskatsaus
Vanha-aho, Jenni; Vartiala, Veera (2021)
Vanha-aho, Jenni
Vartiala, Veera
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021092818116
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021092818116
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin asiakkaiden ja palveluntuottajien näkökulmia terveyskioskitoiminnasta. Opinnäyte toteutettiin scoping review- kirjallisuuskatsauksena, jonka tarkoituksena oli kuvata millaisia kokemuksia asiakkailla ja palveluntuottajilla on terveyskioskin tarjoamista palveluista sekä heidän näkökulmistaan esiin tulleita toiminnan kehittämisehdotuksia. Kirjallisuuskatsauksen tavoitteena on tukea terveyskioskitoiminnan ja matalan kynnyksen palveluiden kehittämistä.
Kirjallisuuskatsauksen aineisto (n=18) koostui suomen- ja englanninkielisestä tutkimusjulkaisusta. Aineiston julkaisuvuodet sijoittuivat 2008-2019 vuosien välille ja koostuivat sekä määrällisistä että laadullisista tutkimuksista. Aineistoa käsiteltiin sisällönanalyysin keinoin, jonka avulla asetettuihin tutkimuskysymyksiin saadut vastaukset saatiin teemoiteltua.
Asiakkaiden kokemukset terveyskioskista olivat pääosin positiivisia hyvän saavutettavuuden ja korkean asiakastyytyväisyyden vuoksi. Onnistumisia saavutettiin hyvässä palvelun laadussa ja asiakkaiden kohtaamisessa, niin asiakkaiden kuin palveluntuottajien näkökulmasta. Terveyskioskimalli koettiin sopivana ennaltaehkäisevään toimintaan, jonka avulla on onnistuttu vähentämään jonoja ja painetta muissa terveydenhuollon yksiköissä. Työntekijät pääosin viihtyivät haasteellisessa terveyskioskin työympäristössä, jossa korostuu ammatillisen osaamisen merkitys ja arvostus sekä moniammatillisen tuen merkitys. Terveyskioskin matala kustannusrakenne mahdollistaa edullisemman hoidon, mutta kustannustehokkuudesta puhuttaessa on huomioitava lisääntyneen tarjonnan myötä lisääntyvä kysyntä. Siten integraatio muuhun terveydenhuollon järjestelmään on tärkeää. Esille tulleet kehittämisehdotukset koskivat muun muassa toimipaikan tiloja, lisäpalveluita, vielä parempaa saavutettavuutta, yhteistyön parantamista sidosryhmien kanssa ja ihmisten näkemysten muuttamista palveluita hankittaessa.
Jatkotutkimusaiheina voisivat olla terveyskioskien kannattavuuden selvittäminen ja terveyskioskitoiminnan hyötyjen arviointi sairauksien ennaltaehkäisytyössä ja terveyden edistämisessä. Lisäksi olisi tärkeä tutkia johtamista ja yhteistyön kehittämistä perusterveydenhuollon ja terveyskioskitoimijoiden välillä.
Kirjallisuuskatsauksen aineisto (n=18) koostui suomen- ja englanninkielisestä tutkimusjulkaisusta. Aineiston julkaisuvuodet sijoittuivat 2008-2019 vuosien välille ja koostuivat sekä määrällisistä että laadullisista tutkimuksista. Aineistoa käsiteltiin sisällönanalyysin keinoin, jonka avulla asetettuihin tutkimuskysymyksiin saadut vastaukset saatiin teemoiteltua.
Asiakkaiden kokemukset terveyskioskista olivat pääosin positiivisia hyvän saavutettavuuden ja korkean asiakastyytyväisyyden vuoksi. Onnistumisia saavutettiin hyvässä palvelun laadussa ja asiakkaiden kohtaamisessa, niin asiakkaiden kuin palveluntuottajien näkökulmasta. Terveyskioskimalli koettiin sopivana ennaltaehkäisevään toimintaan, jonka avulla on onnistuttu vähentämään jonoja ja painetta muissa terveydenhuollon yksiköissä. Työntekijät pääosin viihtyivät haasteellisessa terveyskioskin työympäristössä, jossa korostuu ammatillisen osaamisen merkitys ja arvostus sekä moniammatillisen tuen merkitys. Terveyskioskin matala kustannusrakenne mahdollistaa edullisemman hoidon, mutta kustannustehokkuudesta puhuttaessa on huomioitava lisääntyneen tarjonnan myötä lisääntyvä kysyntä. Siten integraatio muuhun terveydenhuollon järjestelmään on tärkeää. Esille tulleet kehittämisehdotukset koskivat muun muassa toimipaikan tiloja, lisäpalveluita, vielä parempaa saavutettavuutta, yhteistyön parantamista sidosryhmien kanssa ja ihmisten näkemysten muuttamista palveluita hankittaessa.
Jatkotutkimusaiheina voisivat olla terveyskioskien kannattavuuden selvittäminen ja terveyskioskitoiminnan hyötyjen arviointi sairauksien ennaltaehkäisytyössä ja terveyden edistämisessä. Lisäksi olisi tärkeä tutkia johtamista ja yhteistyön kehittämistä perusterveydenhuollon ja terveyskioskitoimijoiden välillä.