Podcast digitaalisen markkinoinnin välineenä
Lindstedt, Susanna (2021)
Lindstedt, Susanna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021092718090
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021092718090
Tiivistelmä
Digitaalinen markkinointiviestintä on nopeasti muuttuva ja kehittyvä kokonaisuus, jonka välineiden kirjo on laaja. Yksi digitaalisen markkinoinnin uudehkoista välineistä on podcast, jonka tunnettuus ja tavoitettavuus ovat kasvaneet Suomessa viime vuosina, ja tästä johtuen myös sen yrityskäyttö on yleistynyt.
Podcastien yrityskäytöstä Suomessa on saatavilla tietoa vielä suhteellisen vähän verrattuna muihin digitaalisen markkinoinnin välineisiin. Työn oletuksena oli, että useille yrityksille ei ole vielä syntynyt selkeää kuvaa podcastin käytöstä ja hyödyistä markkinoinnissa. Podcastia voidaan hyödyntää markkinoinnissa monipuolisesti, kuten esimerkiksi brändi- ja tuotemarkkinoinnissa tai työnantajamielikuvan rakentamisessa. Podcast koetaan selkeäksi ja ytimekkääksi tavaksi viestiä kohdeyleisölle. Lisäksi se tarjoaa mainostajille yleisön, joka on sitoutunut kuuntelemaan valitsemaansa sisältöä.
Opinnäytetyössä keskityttiin erityisesti podcastin käyttötarkoituksiin, mittaamiseen ja liiketoimintahyötyihin. Tietopohja käsittelee digitaalista markkinointia yleisesti, podcastia sekä asiakasymmärrystä. Työn tietopohjan rajauksen lähtökohtana oli liiketoimintanäkökulma. Työssä yhdistyivät työkokemukseni sekä aiempi liiketaloudellinen koulutukseni nykyiseen koulutusalaani.
Kohderyhmän kokemuksia ja oletuksia selvitettiin haastatteluin. Haastateltaviksi valittiin tilaajan kohderyhmän edustajia niin, että haastateltavina oli podcastia digitaalisen markkinoinnin välineenä käyttäneitä sekä sitä harkitsevia. Haastateltavat edustivat tilaajan kohderyhmää monipuolisesti. Haastatteluja tehtiin yhteensä seitsemän.
Tutkimustulokset tukevat työssä käsiteltyä tietopohjaa sekä ne vastasivat osittain tilaajan asettamia ennakko-oletuksia. Mittaaminen ja liiketoimintahyötyjen määrittely koettiin osin haasteelliseksi, kun taas käyttötarkoitukset nähtiin monipuolisina. Podcastilla nähtiin olevan moninaisia vahvuuksia ja hyötyjä, kuten sen trendikkyys, rentous ja vapaamuotoisuus. Yhtenä suurimpana haasteena nähtiin sen suuri resurssien tarve ja koventunut kilpailu. Työllä parannettiin tilaajan asiakasymmärrystä ja tuotettiin tietoa yritysasiakkaiden kokemuksista koko alan käyttöön. Tilaaja sai työn yhteydessä konkreettisia kehittämisehdotuksia liittyen esimerkiksi lisäinformaation jakamiseen ja vahvuuksien korostamiseen.
Podcastien yrityskäytöstä Suomessa on saatavilla tietoa vielä suhteellisen vähän verrattuna muihin digitaalisen markkinoinnin välineisiin. Työn oletuksena oli, että useille yrityksille ei ole vielä syntynyt selkeää kuvaa podcastin käytöstä ja hyödyistä markkinoinnissa. Podcastia voidaan hyödyntää markkinoinnissa monipuolisesti, kuten esimerkiksi brändi- ja tuotemarkkinoinnissa tai työnantajamielikuvan rakentamisessa. Podcast koetaan selkeäksi ja ytimekkääksi tavaksi viestiä kohdeyleisölle. Lisäksi se tarjoaa mainostajille yleisön, joka on sitoutunut kuuntelemaan valitsemaansa sisältöä.
Opinnäytetyössä keskityttiin erityisesti podcastin käyttötarkoituksiin, mittaamiseen ja liiketoimintahyötyihin. Tietopohja käsittelee digitaalista markkinointia yleisesti, podcastia sekä asiakasymmärrystä. Työn tietopohjan rajauksen lähtökohtana oli liiketoimintanäkökulma. Työssä yhdistyivät työkokemukseni sekä aiempi liiketaloudellinen koulutukseni nykyiseen koulutusalaani.
Kohderyhmän kokemuksia ja oletuksia selvitettiin haastatteluin. Haastateltaviksi valittiin tilaajan kohderyhmän edustajia niin, että haastateltavina oli podcastia digitaalisen markkinoinnin välineenä käyttäneitä sekä sitä harkitsevia. Haastateltavat edustivat tilaajan kohderyhmää monipuolisesti. Haastatteluja tehtiin yhteensä seitsemän.
Tutkimustulokset tukevat työssä käsiteltyä tietopohjaa sekä ne vastasivat osittain tilaajan asettamia ennakko-oletuksia. Mittaaminen ja liiketoimintahyötyjen määrittely koettiin osin haasteelliseksi, kun taas käyttötarkoitukset nähtiin monipuolisina. Podcastilla nähtiin olevan moninaisia vahvuuksia ja hyötyjä, kuten sen trendikkyys, rentous ja vapaamuotoisuus. Yhtenä suurimpana haasteena nähtiin sen suuri resurssien tarve ja koventunut kilpailu. Työllä parannettiin tilaajan asiakasymmärrystä ja tuotettiin tietoa yritysasiakkaiden kokemuksista koko alan käyttöön. Tilaaja sai työn yhteydessä konkreettisia kehittämisehdotuksia liittyen esimerkiksi lisäinformaation jakamiseen ja vahvuuksien korostamiseen.