Lähijohtamisen prosessikuvaus moniammatilliseen moduuliharjoitteluun
Orava, Riikka; Immonen, Laura (2021)
Orava, Riikka
Immonen, Laura
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021092718087
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021092718087
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää lähijohtamisen prosessikuvaus sosiaali- ja terveysalan koulutuksen moniammatilliseen moduuliharjoitteluun lähiesimiesten käyttöön.
Moduuliharjoittelusta oli aikaisemmin kuvattu muiden toimijoiden roolit harjoittelussa, muttalähijohtamisen näkökulma puuttui. Tavoitteena oli selkiyttää lähiesimiesten työnkuvaa moduuliharjoittelunaikana Itä-Savon sairaanhoitopiirille (Sosteri).
Prosessikuvauksen kehittämiseen käytettiin tutkimuksellisena lähestymistapana toimintatutkimusta. Tutkimuksen ensimmäisessä vaiheessa hyödynnettiin teemahaastattelua tiedonkeruumenetelmänä. Teemahaastattelun apuna toimi SWOT-analyysi. Pienryhmähaastatteluihin osallistui perusterveydenhuollon esimiehiä, vastaavia sairaanhoitajia, opiskelijavastaavia sekä koulutuskoordinaattori. Osallistujia oli 11. Teemahaastattelujen tulokset analysoitiin teemoittelun avulla. Tulosten perusteella opinnäytetyön tekijät luonnostelivat moduuliharjoittelun lähijohtamisen prosessikuvauksen. Seuraavassa vaiheessa luonnosta arvioitiin yhdessä kehittäjätiimiin kanssa Skype-palaverilla. Kehittäjätiimiin kuului Itä-Savon sairaanhoitopiirin koulutuskoordinaattori, projektipäällikkö ja hoitotyön kliininen asiantuntija.
Prosessikuvauksen sähköisen version sijainti päätettiin. Viimeisessä vaiheessa kaksi lähiesimiestä arvioivat lopullisen prosessikuvauksen. Arviointien mukaan kehittyi valmis moduuliharjoittelun lähijohtamisen prosessikuvaus. Vastuu prosessikuvauksen päivittämisestä kuuluu Itä-Savon sairaanhoitopiirille.
Toimintatutkimus tuotti tietoa siitä, mikä on lähijohtamisen osuus moniammatillisen moduuliharjoittelun prosessissa. Yhteistyön lisääminen ennen moduuliharjoittelun alkua sekä yhdessä valmistautuminen kaikkien tahojen kanssa koettiin tärkeimmiksi asioiksi. Myös säännöllinen tiedottaminen ja palaverit koettiin tärkeiksi. Johtajuuden näkökulmasta esimiehen suunnittelutyö yhdessä koulutusyksiköiden ja koulutuskoordinaattorin kanssa vaatii aikaa ja sujuvaa yhteistyötä. Lähiesimiehen tulisi tukea henkilöstöä ja organisoida oikeat tahot oikeisiin tehtäviin. Tulosten mukaan päävastuu on selkeästi lähiesimiehellä. Opinnäytetyön valmis tuotos tukee moniammatillisen moduuliharjoittelun lähiesimiehen roolia ja työnkuvaa Sosterissa. Tämän prosessikuvauksen avulla voidaan hyödyntää moniammatillisen moduuliharjoittelun laajenemista Sosterin muihin yksiköihin. The purpose of this Master’s thesis was to develop the process description of local management for the use of supervisors of multi-professional module practice in social services and health care education. Other roles have been described in an earlier process description of module practice but the perspective of a supervisor has not been introduced. The goal of this Master’s thesis was to clarify the job description of supervisor for module practice in the East Savo Hospital District (Sosteri).
The development of process description was approached with the Action research method. In the first phase of the study we used thematic interview for data collection. SWOT -analysis acted as an aid for thematic interview. In small group interviews were carried out with supervisors, charge nurses, student officers and training coordinator from primary health care. There were 11 participants in the interviews. The results were analyzed using thematic design. Based on the results, the authors of the thesis sketched process description of local management for multi-professional module practice. In the next phase of the study, the draft was evaluated together with the development team in a Skype-meeting. The development team consisted of three specialists from East Savo Hospital District, training coordinator, project manager and clinical expert in nursing. Together we decided on the electronic location of the process description. The last step in our Master’s thesis was to get an evaluation from two process description supervisors. Completed process description was finalized according to the evaluations. The future updating of the process description will be left with Sosteri.
Action research produced information about the supervisors’ role in the multi-professional module practice process. The most important factors included increasing collaboration before module practice and collaborative preparations together with all parties. Also regular communication and meetings were considered important. From the leadership perspective supervisor’s preparatory work together with education units and training coordinator requires time and effortless cooperation. The supervisor should support the staff and organize the right parties to right tasks. According to the results, the supervisor has main responsibility. The completed output of the thesis supports the role and job description of the supervisors of the multi-professional module practice in Sosteri. This process description can be utilized in Sosteri to expand multi-professional module practice into other units.
Moduuliharjoittelusta oli aikaisemmin kuvattu muiden toimijoiden roolit harjoittelussa, muttalähijohtamisen näkökulma puuttui. Tavoitteena oli selkiyttää lähiesimiesten työnkuvaa moduuliharjoittelunaikana Itä-Savon sairaanhoitopiirille (Sosteri).
Prosessikuvauksen kehittämiseen käytettiin tutkimuksellisena lähestymistapana toimintatutkimusta. Tutkimuksen ensimmäisessä vaiheessa hyödynnettiin teemahaastattelua tiedonkeruumenetelmänä. Teemahaastattelun apuna toimi SWOT-analyysi. Pienryhmähaastatteluihin osallistui perusterveydenhuollon esimiehiä, vastaavia sairaanhoitajia, opiskelijavastaavia sekä koulutuskoordinaattori. Osallistujia oli 11. Teemahaastattelujen tulokset analysoitiin teemoittelun avulla. Tulosten perusteella opinnäytetyön tekijät luonnostelivat moduuliharjoittelun lähijohtamisen prosessikuvauksen. Seuraavassa vaiheessa luonnosta arvioitiin yhdessä kehittäjätiimiin kanssa Skype-palaverilla. Kehittäjätiimiin kuului Itä-Savon sairaanhoitopiirin koulutuskoordinaattori, projektipäällikkö ja hoitotyön kliininen asiantuntija.
Prosessikuvauksen sähköisen version sijainti päätettiin. Viimeisessä vaiheessa kaksi lähiesimiestä arvioivat lopullisen prosessikuvauksen. Arviointien mukaan kehittyi valmis moduuliharjoittelun lähijohtamisen prosessikuvaus. Vastuu prosessikuvauksen päivittämisestä kuuluu Itä-Savon sairaanhoitopiirille.
Toimintatutkimus tuotti tietoa siitä, mikä on lähijohtamisen osuus moniammatillisen moduuliharjoittelun prosessissa. Yhteistyön lisääminen ennen moduuliharjoittelun alkua sekä yhdessä valmistautuminen kaikkien tahojen kanssa koettiin tärkeimmiksi asioiksi. Myös säännöllinen tiedottaminen ja palaverit koettiin tärkeiksi. Johtajuuden näkökulmasta esimiehen suunnittelutyö yhdessä koulutusyksiköiden ja koulutuskoordinaattorin kanssa vaatii aikaa ja sujuvaa yhteistyötä. Lähiesimiehen tulisi tukea henkilöstöä ja organisoida oikeat tahot oikeisiin tehtäviin. Tulosten mukaan päävastuu on selkeästi lähiesimiehellä. Opinnäytetyön valmis tuotos tukee moniammatillisen moduuliharjoittelun lähiesimiehen roolia ja työnkuvaa Sosterissa. Tämän prosessikuvauksen avulla voidaan hyödyntää moniammatillisen moduuliharjoittelun laajenemista Sosterin muihin yksiköihin.
The development of process description was approached with the Action research method. In the first phase of the study we used thematic interview for data collection. SWOT -analysis acted as an aid for thematic interview. In small group interviews were carried out with supervisors, charge nurses, student officers and training coordinator from primary health care. There were 11 participants in the interviews. The results were analyzed using thematic design. Based on the results, the authors of the thesis sketched process description of local management for multi-professional module practice. In the next phase of the study, the draft was evaluated together with the development team in a Skype-meeting. The development team consisted of three specialists from East Savo Hospital District, training coordinator, project manager and clinical expert in nursing. Together we decided on the electronic location of the process description. The last step in our Master’s thesis was to get an evaluation from two process description supervisors. Completed process description was finalized according to the evaluations. The future updating of the process description will be left with Sosteri.
Action research produced information about the supervisors’ role in the multi-professional module practice process. The most important factors included increasing collaboration before module practice and collaborative preparations together with all parties. Also regular communication and meetings were considered important. From the leadership perspective supervisor’s preparatory work together with education units and training coordinator requires time and effortless cooperation. The supervisor should support the staff and organize the right parties to right tasks. According to the results, the supervisor has main responsibility. The completed output of the thesis supports the role and job description of the supervisors of the multi-professional module practice in Sosteri. This process description can be utilized in Sosteri to expand multi-professional module practice into other units.