Muutosten johtaminen Fortumin luvanvaraisessa ydinvoimaliiketoiminnassa
Leinonen, Ruusaliisa (2021)
Leinonen, Ruusaliisa
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021091717841
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021091717841
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kerätä tietoa Fortumin luvanvaraisen ydinvoimaliiketoiminnan muutosjohtamisen menettelyjen ja muutosmallin kehittämiseksi sekä laatia kehitysehdotukset olemassa olevan ohjeistuksen parantamiseksi. Opinnäytetyössä rajauduttiin tarkastelemaan organisaatio- ja johtamisjärjestelmämuutoksia luvanvaraisessa ydinvoimaliiketoiminnassa, jonka toiminta on tiukasti säädeltyä.
Tietoa Fortumin luvanvaraisen ydinvoimaliiketoiminnan muutosjohtamisen menettelyjen kehittämiseksi kerättiin tutustumalla kansainväliseen ja kansalliseen lainsäädäntöön ja viranomaisohjeistukseen, muutosjohtamisen kirjallisuuteen ja tutkimuksiin sekä Fortumin muutosjohtamisen malliin. Opinnäytetyötä voidaan pitää laadullisena tapaustutkimuksena. Työ keskittyi yhteen organisaatioon ja empiirinen aineisto kerättiin keväällä 2021 haastattelemalla kohdeorganisaation johtoa. Teemahaastatteluin kerätyn aineiston lisäksi analysoitiin johtamisjärjestelmä- ja organisaatiomuutoksista laadittuja dokumentteja. Muutosjohtamisen kirjallisuuden ja analysoidun aineiston pohjalta muodostettiin kuva muutosjohtamisen nykytilasta: vaatimuksista, prosessista ja onnistumisista. Näiden pohjalta kehitettiin luvanvaraisen ydinvoimaliiketoiminnan tarpeisiin muutosjohtamisen malli. Työn tuloksena syntyi myös kehitysehdotukset olemassa olevan ohjeistuksen kehittämiseksi.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä voidaan pitää sitä, että tunnetut muutosjohtamisen mallit ja prosessit mukaan lukien Fortumin muutosjohtamisen OCM-malli soveltuvat luvanvaraisen ydinvoimaliiketoiminnan organisaatio ja johtamisjärjestelmän muutoksiin, kun niitä täydennetään turvallisuus- ja riskiarvioilla. Muutoksissa on huomioitava alan erityisvaatimukset ja lainsäädäntö. Lisäksi muutosjohtamisen suunnittelu- ja toteutusvaiheessa tulee varata riittävästi aikaa viranomaiskäsittelylle.
Toinen merkittävä havainto oli muutoksen viestinnän tärkeys niin henkilöstön, viranomaisen kuin muidenkin sidosryhmien osalta. Hyvällä varhaisessa vaiheessa aloitetulla viestinnällä ja henkilöstön sitouttamisella oli onnistuttu vähentämään muutosvastarintaa. Samoin avoimella viestinnällä ja raportoinnilla viranomaisen suuntaan oli saatu sujuvoitettua viranomaiskäsittelyä.
Kolmantena löydöksenä oli se, että Fortum-konsernissa ja sen luvanvaraisen ydinvoimaliiketoiminnan organisaatiossa on useita menettelyjä, joita hyödyntämällä voidaan parantaa muutosjohtamisen prosessin laatua. Esimerkiksi projektitoiminnan menettelyt ja räätälöity ABC-malli työkaluineen soveltuvat osittain myös muutosjohtamisen tarpeisiin. Turvallisuus- ja riskianalysointiin on niin ikään olemassa omat asiantuntijat, työkalut ja prosessit. Näiden olemassa olevien menettelyjen linkittäminen nykyistä paremmin osaksi muutosjohtamisen mallia ja ohjeistusta on yksi keskeinen kehityskohde.
Tietoa Fortumin luvanvaraisen ydinvoimaliiketoiminnan muutosjohtamisen menettelyjen kehittämiseksi kerättiin tutustumalla kansainväliseen ja kansalliseen lainsäädäntöön ja viranomaisohjeistukseen, muutosjohtamisen kirjallisuuteen ja tutkimuksiin sekä Fortumin muutosjohtamisen malliin. Opinnäytetyötä voidaan pitää laadullisena tapaustutkimuksena. Työ keskittyi yhteen organisaatioon ja empiirinen aineisto kerättiin keväällä 2021 haastattelemalla kohdeorganisaation johtoa. Teemahaastatteluin kerätyn aineiston lisäksi analysoitiin johtamisjärjestelmä- ja organisaatiomuutoksista laadittuja dokumentteja. Muutosjohtamisen kirjallisuuden ja analysoidun aineiston pohjalta muodostettiin kuva muutosjohtamisen nykytilasta: vaatimuksista, prosessista ja onnistumisista. Näiden pohjalta kehitettiin luvanvaraisen ydinvoimaliiketoiminnan tarpeisiin muutosjohtamisen malli. Työn tuloksena syntyi myös kehitysehdotukset olemassa olevan ohjeistuksen kehittämiseksi.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä voidaan pitää sitä, että tunnetut muutosjohtamisen mallit ja prosessit mukaan lukien Fortumin muutosjohtamisen OCM-malli soveltuvat luvanvaraisen ydinvoimaliiketoiminnan organisaatio ja johtamisjärjestelmän muutoksiin, kun niitä täydennetään turvallisuus- ja riskiarvioilla. Muutoksissa on huomioitava alan erityisvaatimukset ja lainsäädäntö. Lisäksi muutosjohtamisen suunnittelu- ja toteutusvaiheessa tulee varata riittävästi aikaa viranomaiskäsittelylle.
Toinen merkittävä havainto oli muutoksen viestinnän tärkeys niin henkilöstön, viranomaisen kuin muidenkin sidosryhmien osalta. Hyvällä varhaisessa vaiheessa aloitetulla viestinnällä ja henkilöstön sitouttamisella oli onnistuttu vähentämään muutosvastarintaa. Samoin avoimella viestinnällä ja raportoinnilla viranomaisen suuntaan oli saatu sujuvoitettua viranomaiskäsittelyä.
Kolmantena löydöksenä oli se, että Fortum-konsernissa ja sen luvanvaraisen ydinvoimaliiketoiminnan organisaatiossa on useita menettelyjä, joita hyödyntämällä voidaan parantaa muutosjohtamisen prosessin laatua. Esimerkiksi projektitoiminnan menettelyt ja räätälöity ABC-malli työkaluineen soveltuvat osittain myös muutosjohtamisen tarpeisiin. Turvallisuus- ja riskianalysointiin on niin ikään olemassa omat asiantuntijat, työkalut ja prosessit. Näiden olemassa olevien menettelyjen linkittäminen nykyistä paremmin osaksi muutosjohtamisen mallia ja ohjeistusta on yksi keskeinen kehityskohde.