Etätyön tunnejohtaminen - Miten ottaa tunteet huomioon etätyön johtamisessa
Segerman, Susanna (2021)
Segerman, Susanna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021070716769
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021070716769
Tiivistelmä
Etätyö on tämänhetkisen Covid-19-viruksen aiheuttaman maailmantilanteen ja teknologisen kehityksen, sekä selkeästi lisääntyneen tietotyön vuoksi yleistynyt ja muuttunut jo lähes vakiintuneeksi, työn tekemisen tavan uudeksi normaaliksi. Innovaatioiden ja osaamisen korostuessa, ohjaavat yksilöiden moninaisuus ja kyvyt työelämää. Työn merkityksellisyys yksilölle tulee siis kasvamaan ja yksilöt ovat työelämässä yhä tietoisempia itsestään ja omasta arvostaan organisaatiolle. Johtamisen tuleekin tänä päivänä keskittyä entistä enemmän ihmisiin itseensä. Ihmislähtöisessä johtamisessa onkin tärkeää tiedostaa tunteiden vaikutus ihmisen toimintaan. Etänä johdettaessa tunteiden oikeanlainen välittäminen ja aistiminen on haastavaa. Esimiehen tunteet huomioiva ote ja tunteiden taidokas ilmaisu on työyhteisöissä luottamusta lisäävä tekijä ja juuri luottamus on etätyössä perustana kaikelle tekemiselle.
Työn tavoitteena oli tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen ja etänä työskentelevien esimiesten kokemuksien kautta tarkastella etätyössä tapahtuvaa tunnejohtamista, sekä löytää keinoja esimiehen etänä tapahtuvan, tunteet huomioivan vuorovaikutusosaamisen kehittämiseen, tunnejohtamisen eli tunteilla vaikuttamisen näkökulmasta. Työssä lähdettiin selvittämään miten esimiehet huomioivat etätyön aikana tunteita.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisen tutkimusotteen mukaisesti ja tutkimukseen kerättiin aineistoa, maassa vallitsevan poikkeustilan vuoksi etäyhteyksin tapahtuvilla, puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Haastattelut toteutettiin kolmelle etätyössä toimivalle esimiehelle, joiden etäjohdettavat tiimin jäsenet työskentelivät joko kokonaan etänä, fyysisesti toimistolla tai vaihtelevasti molemmissa, riippuen esimiehen ja organisaation kanssa sovitusta. Tutkimuksen kannalta oli kuitenkin tärkeää, että haastateltavat esimiehet olivat toimineet esimiehenä myös kokonaan tai osittain etänä. Haastatteluilla kerätty aineisto analysoitiin ja siitä saaduista tuloksista koostettiin johtopäätökset siitä, mitä tunteiden johtaminen on esimiesten kokemana etätyössä.
Toteutettu tutkimus osoitti, että esimiehet kokivat tunteilla olevan merkitystä johtamisessa ja työelämässä. Etätyössä etenkin kielteisemmin koetut tunteet ja niiden aiheuttamat väärinkäsitykset nousivat vastauksissa ensimmäisenä esille, vaikkakin tutkimuksessa havaittiin myönteisten tunteiden positiivisten vaikutusten olevan organisaatiotasolla hyvinkin merkittäviä muun muassa työntekijöiden sitoutumisen ja tehokkuuden kanssa.
Työn tavoitteena oli tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen ja etänä työskentelevien esimiesten kokemuksien kautta tarkastella etätyössä tapahtuvaa tunnejohtamista, sekä löytää keinoja esimiehen etänä tapahtuvan, tunteet huomioivan vuorovaikutusosaamisen kehittämiseen, tunnejohtamisen eli tunteilla vaikuttamisen näkökulmasta. Työssä lähdettiin selvittämään miten esimiehet huomioivat etätyön aikana tunteita.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisen tutkimusotteen mukaisesti ja tutkimukseen kerättiin aineistoa, maassa vallitsevan poikkeustilan vuoksi etäyhteyksin tapahtuvilla, puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Haastattelut toteutettiin kolmelle etätyössä toimivalle esimiehelle, joiden etäjohdettavat tiimin jäsenet työskentelivät joko kokonaan etänä, fyysisesti toimistolla tai vaihtelevasti molemmissa, riippuen esimiehen ja organisaation kanssa sovitusta. Tutkimuksen kannalta oli kuitenkin tärkeää, että haastateltavat esimiehet olivat toimineet esimiehenä myös kokonaan tai osittain etänä. Haastatteluilla kerätty aineisto analysoitiin ja siitä saaduista tuloksista koostettiin johtopäätökset siitä, mitä tunteiden johtaminen on esimiesten kokemana etätyössä.
Toteutettu tutkimus osoitti, että esimiehet kokivat tunteilla olevan merkitystä johtamisessa ja työelämässä. Etätyössä etenkin kielteisemmin koetut tunteet ja niiden aiheuttamat väärinkäsitykset nousivat vastauksissa ensimmäisenä esille, vaikkakin tutkimuksessa havaittiin myönteisten tunteiden positiivisten vaikutusten olevan organisaatiotasolla hyvinkin merkittäviä muun muassa työntekijöiden sitoutumisen ja tehokkuuden kanssa.