Trauman aiheuttamat kiintymyssuhdehäiriöt lapsella ja trauman ylisukupolvisuus : lapsen traumaa käsittelevä visuaalinen opas Lahden ensikodin asiakasperheiden vanhemmille
Varonen, Mariella; Widgren, Veera (2021)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Varonen, Mariella
Widgren, Veera
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061516115
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061516115
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda Lahden ensikodin asiakasperheiden vanhemmille lapsen traumaa käsittelevä visuaalinen opas. Opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä Lahden ensikodin asiakasperheiden vanhempien traumatietoisuutta oppaan avulla. Myös oppaan tarkoituksena oli edistää asiakasperheiden traumatietoisuutta visuaalisia menetelmiä hyödyntämällä. Oppaan keskeisiä näkökulmia olivat kiintymyssuhteen vahvistaminen vaikeiden elämänvaiheiden aikana ja trauman ylisukupolvisuus. Traumaa tarkasteltiin oppaassa lapsen trauman näkökulmasta. Opinnäytetyön tuotoksena syntynyt opas sai nimekseen Lillin mukana kohti uutta polkua. Oppaan toimeksiantajana toimi Lahden ensikoti ry.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, joka eteni lineaarisen kehitystyön mallin mukaisesti. Oppaan tarpeellisuus, toiveet ja keskeiset näkökulmat selvitettiin Lahden ensikodin henkilöstöltä alkukartoituskysymyksillä. Alkukartoituskysymysten perusteella selvisi, että traumatisoituminen näkyy Lahden ensikodin arjessa ja oppaalle nähtiin olevan tarvetta. Oppaan lopullisessa arvioinnissa käytettiin loppukartoituskysymyksiä.
Loppukartoituskysymyksien perusteella voidaan päätellä, että opas vastaa toimeksiantajan tarpeita. Loppukartoitusseminaarissa saadun palautteen mukaan opas tuo vaikeita asioita asiakkaille ymmärrettävämpään muotoon. Visuaalisten keinojen koetaan tukevan oppaan tarkoitusta. Opasta voidaan ensikotityöskentelyn lisäksi hyödyntää myös esimerkiksi varhais-kasvatusyksiköissä.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, joka eteni lineaarisen kehitystyön mallin mukaisesti. Oppaan tarpeellisuus, toiveet ja keskeiset näkökulmat selvitettiin Lahden ensikodin henkilöstöltä alkukartoituskysymyksillä. Alkukartoituskysymysten perusteella selvisi, että traumatisoituminen näkyy Lahden ensikodin arjessa ja oppaalle nähtiin olevan tarvetta. Oppaan lopullisessa arvioinnissa käytettiin loppukartoituskysymyksiä.
Loppukartoituskysymyksien perusteella voidaan päätellä, että opas vastaa toimeksiantajan tarpeita. Loppukartoitusseminaarissa saadun palautteen mukaan opas tuo vaikeita asioita asiakkaille ymmärrettävämpään muotoon. Visuaalisten keinojen koetaan tukevan oppaan tarkoitusta. Opasta voidaan ensikotityöskentelyn lisäksi hyödyntää myös esimerkiksi varhais-kasvatusyksiköissä.