Itsensä johtaminen yhteisöllisyyden parantamisessa
Karismaa, Marika (2021)
Karismaa, Marika
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061415947
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061415947
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli selvittää Länsirannikon Koulutus Oy WinNovan Opintohalinto ja tietopalvelut -yksikön työntekijöiden itsensä johtamisen taitoja osana organisaation yhteisöllisyyttä ja löytää ymmärrys yhteisöllisyyteen vaikuttavista osatekijöistä. Lisäksi tavoitteena oli tuoda esille tietoa organisaatiossa yhteisesti sovittujen toimintaperiaatteiden sekä organisaatiossa toimivan Yhteisöllisyys ja osallistamisen -työryhmän toiminnan osuutta yhteisöllisyydessä.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostui kirjallisuudesta työhyvinvoinnista, työ ilmapiiristä, oppimisesta, työyhteisöstä, vuorovaikutuksesta, pelisäännöistä, yhteisöllisyydestä ja itsensä johtamisesta.
Tutkimuksessa käytettiin lähestymistapana laadullista tutkimusta ja se toteutettiin laadullisin menetelmin. Tiedonkeruumenetelminä käytettiin havainnointia, kyselyä sekä haastattelua. Kyselyn kohderyhmänä oli Opintohallinto ja tietopalvelut -yksikön työntekijät. Haastattelu toteutettiin Yhteiset Palvelut -yksikön johtajalle sekä Yhteisöllisyys ja osallistaminen -työryhmän puheenjohtajalle. Havainnointi toteutettiin tutkijana toimivan esimiehen toimesta pidetyissä kehityskeskusteluissa.
Havainnoinnin, kyselyn ja haastattelujen tulosten perusteella saavutettiin tavoite asetettuihin kehittämistyön tavoitteisiin ja pystyttiin muodostamaan näkemys työntekijöiden itsensä johtamisesta ja tuntemuksista liittyen yhteisöllisyyden eri tekijöihin sekä muodostamaan näkemys jo tehdyistä toimista organisaation tasolla.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostui kirjallisuudesta työhyvinvoinnista, työ ilmapiiristä, oppimisesta, työyhteisöstä, vuorovaikutuksesta, pelisäännöistä, yhteisöllisyydestä ja itsensä johtamisesta.
Tutkimuksessa käytettiin lähestymistapana laadullista tutkimusta ja se toteutettiin laadullisin menetelmin. Tiedonkeruumenetelminä käytettiin havainnointia, kyselyä sekä haastattelua. Kyselyn kohderyhmänä oli Opintohallinto ja tietopalvelut -yksikön työntekijät. Haastattelu toteutettiin Yhteiset Palvelut -yksikön johtajalle sekä Yhteisöllisyys ja osallistaminen -työryhmän puheenjohtajalle. Havainnointi toteutettiin tutkijana toimivan esimiehen toimesta pidetyissä kehityskeskusteluissa.
Havainnoinnin, kyselyn ja haastattelujen tulosten perusteella saavutettiin tavoite asetettuihin kehittämistyön tavoitteisiin ja pystyttiin muodostamaan näkemys työntekijöiden itsensä johtamisesta ja tuntemuksista liittyen yhteisöllisyyden eri tekijöihin sekä muodostamaan näkemys jo tehdyistä toimista organisaation tasolla.