Digimarkkinoinnin edistäminen Karelian kansainvälisessä haussa
Keinänen, Miro (2021)
Keinänen, Miro
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061015529
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061015529
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee digimarkkinoinnin edistämistä Karelian kansainvälisessä haussa 2021. Opinnäytetyössä selvitetään, mitä digimarkkinoinnin keinoja Kareliaan kohdistuvassa yhteishakuun liittyvässä markkinoinnissa on käytetty ja miten niitä kannattaisi tulevaisuudessa edistää. Opinnäytetyön tavoite ei ole luoda uuttaa markkinointistrategiaa vaan kehittää vanhaa ja löytää erilaisia heikkouksia, joita voisi parantaa jatkossa.
Tietoperusta kertoo mitä digimarkkinointi on, mitä keinoja se käyttää sekä miten sitä voi mitata ja edistää. Tutkimusosiossa tarkastellaan Karelian verkkoliikennettä web-analytiikan työkaluilla hyödyntäen systemaattista havainnointia. Lisäksi Karelian sosiaalisen median käyttöä verrataan kahden muun suomalaisen ammattikorkeakoulun sosiaalisen median käyttöön benchmarkingin avulla. Tutkimustuloksissa hyödynnetään tietoperustasta saatua informaatiota ja sovelletaan sitä tarpeen mukaan.
Opinnäytetyö tarkasteli Kareliaan kohdistuvaa digimarkkinointia aikavälillä 1.1-20.1.2021 ja tuloksissa selvisi, että Karelia käyttää monipuolisesti digimarkkinoinnin keinoja kansainvälisessä haussa. Markkinoinnista puuttui kuitenkin selkeät mitattavat tavoitteet, jotta selkeää vertailua olisi voinut tehdä. Benchmarkingin ja web-analytiikan avulla selvisi videoiden tärkeä merkitys dataliikenteen ohjaamisessa verkkosivuille, joten niitä tulisi hyödyntää myös jatkossa. Sosiaalisen median kanavista Facebook toi liikennettä rekrytointisivuille erityisen hyvin, kun taas muut sosiaalisen median kanavat heikommin.
Tietoperusta kertoo mitä digimarkkinointi on, mitä keinoja se käyttää sekä miten sitä voi mitata ja edistää. Tutkimusosiossa tarkastellaan Karelian verkkoliikennettä web-analytiikan työkaluilla hyödyntäen systemaattista havainnointia. Lisäksi Karelian sosiaalisen median käyttöä verrataan kahden muun suomalaisen ammattikorkeakoulun sosiaalisen median käyttöön benchmarkingin avulla. Tutkimustuloksissa hyödynnetään tietoperustasta saatua informaatiota ja sovelletaan sitä tarpeen mukaan.
Opinnäytetyö tarkasteli Kareliaan kohdistuvaa digimarkkinointia aikavälillä 1.1-20.1.2021 ja tuloksissa selvisi, että Karelia käyttää monipuolisesti digimarkkinoinnin keinoja kansainvälisessä haussa. Markkinoinnista puuttui kuitenkin selkeät mitattavat tavoitteet, jotta selkeää vertailua olisi voinut tehdä. Benchmarkingin ja web-analytiikan avulla selvisi videoiden tärkeä merkitys dataliikenteen ohjaamisessa verkkosivuille, joten niitä tulisi hyödyntää myös jatkossa. Sosiaalisen median kanavista Facebook toi liikennettä rekrytointisivuille erityisen hyvin, kun taas muut sosiaalisen median kanavat heikommin.