Dronetekniikan käyttömahdollisuudet terminaalialueella
Kuusela, Janne (2021)
Kuusela, Janne
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060915452
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060915452
Tiivistelmä
Tutkimus sai alkunsa toimeksiantajan DB Schenkerin ideasta tutkia autonomisen dronetekniikan käyttömahdollisuuksia terminaalialueella. Tavoitteena oli tutkia mahdollisuuksia hyödyntää droneteknologiaa esimerkiksi lähetysten ja kaluston inventaariossa sekä selvittää drone-toiminnan rajaehtoja kuten lainsäädännön asettamia rajoituksia. Lisäksi tutkittiin millaista droneteknologiaa on markkinoilta saatavilla ja mitä käyttökohteita niillä on tällä hetkellä. Aihe rajattiin alustavaksi teoreettiseksi tutkimukseksi eikä tutkimuksen tavoitteena ole ottaa dronejärjestelmää käyttöön tai tehdä koelentoja. Tutkimuksen tarkoitus on tuoda esiin keskeisimmät tekijät dronetekniikasta ja sen potentiaalisista käyttökohteista terminaalialueella.
Tutkimuksessa aineistoa kerättiin kirjallisuudesta, lainsäädännöstä, dokumenteista, teemahaastatteluista ja myös terminaalissa suoritetun havainnoin avulla. Haastatteluiden kohteena oli asiantuntijoita, viranomaisia
ja dronejärjestelmiä kehittäviä sekä valmistavia toimijoita. Tutkimuksen alkuvaiheessa keskeiseksi tekijäksi muodostui se, että suoritetaanko drone-toimintaa sisätiloissa vai ulkona ilmatilassa. Tutkimuksessa on käsitelty näitä toimintaympäristöjä erikseen, koska toiminnan rajaehdot ovat erilaiset. Merkittävin tekijä on EU:n droneasetus, jota ei sovelleta sisätiloissa.
Tuloksena voidaan pitää droneteknologiaa teoriassa potentiaalisena useaan käyttökohteeseen terminaali toiminnoissa. Markkinoilla varsinkin varaston tai terminaalin sisätiloihin lähetysten inventaarioon on kehitteillä useita autonomisia dronejärjestelmiä ja ensimmäisiä laajempia käyttöönottojakin on meneillään markkinoilla toimivien yritysten mukaan. Sisätiloissa merkittävin autonomisen dronetekniikan ongelma on dronen sijainnin määrittäminen ja navigointi. Tämän ongelman ratkaistua voi teoriassa drone lentää minne
tahansa sisätiloissa ja suorittaa tehtäviä millä tahansa sensorilla, jonka se pystyy kantamaan.
Ilmatilassa tapahtuvan toiminnan osalta sääolosuhteet ja lainsäädäntö rajoittaa toimintaa ja korkean tason autonomiset operaatiot eivät ole vielä saaneet toimintalupia riskiarvioinnin perusteella, kuin yksittäisissä tapauksissa EU-alueella. Jatkotutkimusten avulla voidaan kuitenkin vasta tarkemmin arvioida dronetekniikan kannattavuutta ja käytännön soveltuvuutta terminaaliympäristöön. Autonominen dronetekniikka vaikuttaa kuitenkin potentiaaliselta ratkaisulta useaan eri käyttökohteeseen logistiikassa ja muillakin toimialoilla tulevaisuudessa.
Tutkimuksessa aineistoa kerättiin kirjallisuudesta, lainsäädännöstä, dokumenteista, teemahaastatteluista ja myös terminaalissa suoritetun havainnoin avulla. Haastatteluiden kohteena oli asiantuntijoita, viranomaisia
ja dronejärjestelmiä kehittäviä sekä valmistavia toimijoita. Tutkimuksen alkuvaiheessa keskeiseksi tekijäksi muodostui se, että suoritetaanko drone-toimintaa sisätiloissa vai ulkona ilmatilassa. Tutkimuksessa on käsitelty näitä toimintaympäristöjä erikseen, koska toiminnan rajaehdot ovat erilaiset. Merkittävin tekijä on EU:n droneasetus, jota ei sovelleta sisätiloissa.
Tuloksena voidaan pitää droneteknologiaa teoriassa potentiaalisena useaan käyttökohteeseen terminaali toiminnoissa. Markkinoilla varsinkin varaston tai terminaalin sisätiloihin lähetysten inventaarioon on kehitteillä useita autonomisia dronejärjestelmiä ja ensimmäisiä laajempia käyttöönottojakin on meneillään markkinoilla toimivien yritysten mukaan. Sisätiloissa merkittävin autonomisen dronetekniikan ongelma on dronen sijainnin määrittäminen ja navigointi. Tämän ongelman ratkaistua voi teoriassa drone lentää minne
tahansa sisätiloissa ja suorittaa tehtäviä millä tahansa sensorilla, jonka se pystyy kantamaan.
Ilmatilassa tapahtuvan toiminnan osalta sääolosuhteet ja lainsäädäntö rajoittaa toimintaa ja korkean tason autonomiset operaatiot eivät ole vielä saaneet toimintalupia riskiarvioinnin perusteella, kuin yksittäisissä tapauksissa EU-alueella. Jatkotutkimusten avulla voidaan kuitenkin vasta tarkemmin arvioida dronetekniikan kannattavuutta ja käytännön soveltuvuutta terminaaliympäristöön. Autonominen dronetekniikka vaikuttaa kuitenkin potentiaaliselta ratkaisulta useaan eri käyttökohteeseen logistiikassa ja muillakin toimialoilla tulevaisuudessa.