TERVEYSALAN OPETTAJIEN OSAAMINEN JA TYÖHYVINVOINTI KARELIA AMMATTIKORKEAKOULUSSA
Pieviläinen, Miia (2021)
Pieviläinen, Miia
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060815136
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060815136
Tiivistelmä
Terveysalan opettajien osaamisen kehittäminen ja työhyvinvointi ovat tärkeitä asioita opettajien ammattitaidon ylläpitämiseksi ja työssäjaksamiseksi. Muuttuvat työelämän vaatimukset vaikuttavat opettajien osaamiseen ja työhyvinvointiin.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää terveysalan opettajien osaamisen ja työhyvinvoinnin kokemuksia sekä osaamisen johtamisen tarpeita. Tavoitteena oli laatia suositus osaamisen johtamisen tueksi terveysalan opettajien osaamisen kehittämiseksi, ylläpitämiseksi ja työhyvinvoinnin tukemiseksi.
Opinnäytetyössä käytettiin laadullisen ja määrällisen tutkimuksen menetelmiä yhdistettynä sähköiseen Webropol -verkkokyselyyn. Avointen kysymysten analysoinnissa käytettiin sisällönanalyysiä. Tulosten mukaan terveysalan opettajat kokivat osaamisensa hyväksi, ja he saivat hyödyntää osaamistaan hyvin. Työhyvinvoinnin opettajat kokivat melko hyväksi ja osaamisen johtamisen kohtalaiseksi. Opettajien toiveet kohdistuivat täydennyskoulutuksiin, työn kehittämiseen, työhyvinvointia lisäävien toimien huomioimiseen sekä johtamisen kehittämiseen.
Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää osaamisen kehittämisen, työhyvinvoinnin ylläpitämisen ja osaamisen johtamisen suunnitteluun. Jatkotutkimuksena voidaan tutkia, millaisia pitkäaikaisia vaikutuksia covid-19 pandemialla on ollut opettajien osaamiseen ja työhyvinvointiin, sekä millaisia haasteita työn äkillinen muutos on aiheuttanut osaamisen johtamiseen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää terveysalan opettajien osaamisen ja työhyvinvoinnin kokemuksia sekä osaamisen johtamisen tarpeita. Tavoitteena oli laatia suositus osaamisen johtamisen tueksi terveysalan opettajien osaamisen kehittämiseksi, ylläpitämiseksi ja työhyvinvoinnin tukemiseksi.
Opinnäytetyössä käytettiin laadullisen ja määrällisen tutkimuksen menetelmiä yhdistettynä sähköiseen Webropol -verkkokyselyyn. Avointen kysymysten analysoinnissa käytettiin sisällönanalyysiä. Tulosten mukaan terveysalan opettajat kokivat osaamisensa hyväksi, ja he saivat hyödyntää osaamistaan hyvin. Työhyvinvoinnin opettajat kokivat melko hyväksi ja osaamisen johtamisen kohtalaiseksi. Opettajien toiveet kohdistuivat täydennyskoulutuksiin, työn kehittämiseen, työhyvinvointia lisäävien toimien huomioimiseen sekä johtamisen kehittämiseen.
Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää osaamisen kehittämisen, työhyvinvoinnin ylläpitämisen ja osaamisen johtamisen suunnitteluun. Jatkotutkimuksena voidaan tutkia, millaisia pitkäaikaisia vaikutuksia covid-19 pandemialla on ollut opettajien osaamiseen ja työhyvinvointiin, sekä millaisia haasteita työn äkillinen muutos on aiheuttanut osaamisen johtamiseen.