eTasku käyttöopas tilitoimistoille
Laisi, Petra (2021)
Laisi, Petra
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060814955
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060814955
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön aiheena on asiakaskokemus ja produktina tehdään käyttöopas eTaskun verkkopalvelusta. Produkti eli käyttöopas on tehty eTasku Solutions Oy:n tilitoimistoasiakkaiden ja yrityksen käyttöön, jossa opinnäytetyön tekijä työskentelee asiakkuuspäällikkönä. Oppaan tarkoituksena on opastaa eTaskun uusia asiakkaita verkkopalvelun käytön aloituksessa ja se toimii myös nykyisten asiakkaiden käytön tukena. eTasku Solutions Oy on ohjelmistoyritys, joka on tuottanut yrityksille ja tilitoimistoille helpon työkalun kirjanpitoaineiston sähköiseen toimittamiseen ja vastaanottamiseen.
Käyttöoppaan tuottamisen tavoitteena on luoda tiivistetty käyttöopas käyttäjille, joka pitää sisällään ohjeistukset olennaisista toiminnoista ja opas on helposti luettava sekä se ohjaa selkeästi käyttäjää palvelun käytössä. Opas on laadittu ja suunniteltu omasta työstä hankitun kokemuksen kautta, sekä eTaskun tilitoimistoasiakkaille pidetyissä koulutuksessa tehtyjen havaintojen perusteella. Opinnäytetyöprosessin aikana tuotoksena syntyi 25-sivuinen käyttöopas, joka koostuu kansilehdestä, sisällysluettelosta, tervehdystekstistä ja neljästä pääluvusta sekä 13:sta alaluvusta.
Työn teoriaosuuden pääluku käsittelee asiakaskokemusta. Luvussa käydään läpi, mitä se tarkoittaa ja mitä siihen sisältyy. Toisena päälukuna on digitaalisen verkkopalvelun asiakaskokemus, ja siihen vaikuttavat tekijät.
Empiirisessä osiossa käydään läpi produktin käyttötarkoitusta kohderyhmälle, sen suunnittelua ja toteutusta. Luvussa käydään läpi vaiheittain, miten opas tuotettiin ja mukana kuvia havainnollistamassa tuottamisen vaiheessa tehtyjä muutoksia. Itse produkti koostuu neljästä ohjeosiosta, jotka ovat eTaskun verkkopalvelun olennaiset toiminnallisuudet. Produkti opinnäytteen liitteenä.
Lopuksi arvioin produktin hyödynnettävyyttä ja tuon esiin käyttöoppaan tuottamisen aikana syntyneitä ideoita jatkokehitykseen.
Käyttöoppaan tuottamisen tavoitteena on luoda tiivistetty käyttöopas käyttäjille, joka pitää sisällään ohjeistukset olennaisista toiminnoista ja opas on helposti luettava sekä se ohjaa selkeästi käyttäjää palvelun käytössä. Opas on laadittu ja suunniteltu omasta työstä hankitun kokemuksen kautta, sekä eTaskun tilitoimistoasiakkaille pidetyissä koulutuksessa tehtyjen havaintojen perusteella. Opinnäytetyöprosessin aikana tuotoksena syntyi 25-sivuinen käyttöopas, joka koostuu kansilehdestä, sisällysluettelosta, tervehdystekstistä ja neljästä pääluvusta sekä 13:sta alaluvusta.
Työn teoriaosuuden pääluku käsittelee asiakaskokemusta. Luvussa käydään läpi, mitä se tarkoittaa ja mitä siihen sisältyy. Toisena päälukuna on digitaalisen verkkopalvelun asiakaskokemus, ja siihen vaikuttavat tekijät.
Empiirisessä osiossa käydään läpi produktin käyttötarkoitusta kohderyhmälle, sen suunnittelua ja toteutusta. Luvussa käydään läpi vaiheittain, miten opas tuotettiin ja mukana kuvia havainnollistamassa tuottamisen vaiheessa tehtyjä muutoksia. Itse produkti koostuu neljästä ohjeosiosta, jotka ovat eTaskun verkkopalvelun olennaiset toiminnallisuudet. Produkti opinnäytteen liitteenä.
Lopuksi arvioin produktin hyödynnettävyyttä ja tuon esiin käyttöoppaan tuottamisen aikana syntyneitä ideoita jatkokehitykseen.