Perheet yhdessä pihalle! - Varhaiskasvatuksen perheohjaus tukemassa huoltajien osallisuutta ja vertaisuutta
Parta, Annemari; Suni, Anu (2021)
Parta, Annemari
Suni, Anu
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060714871
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060714871
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli tukea huoltajien osallisuuden ja vertaisuuden kokemuksia Lopen kunnan Varhaiskasvatuksen perheohjaus -hankkeessa. Kehittämistyö toteutettiin keväällä 2021 varhaiskasvatusyksikkö Satakielen pihalla kolmena vertaisryhmämuotoisena kokoontumisena. Ryhmään osallistui neljä perhettä, joiden lapset olivat kaikista eri varhaiskasvatusryhmistä. Toiminta perustui vapaaehtoisuuteen ja oli maksutonta. Kehittämistyö toimi pilottikokeiluna hankkeen mahdollisille tuleville ryhmille.
Opinnäytetyön teoria pohjautuu Bronfenbrennerin ekologiseen systeemiteoriaan. Sen mukaan lapsen kasvuun ja kehitykseen vaikuttavat olennaisesti hänen kasvuympäristönsä, sen osapuolet sekä osapuolten väliset suhteet. Opinnäytetyön lähtökohdat perustuvat varhaiskasvatusta ohjaavien asiakirjojen varaan, keskittyen erityisesti huoltajien kanssa tehtävään yhteistyöhön ja vanhemmuuden tukemiseen. Periaatteena opinnäytetyötä ohjasi lapsilähtöisyys ja lapsen hyvinvointiin vaikuttaminen perheen hyvinvoinnin tukemisen kautta. Lisäksi huomioitiin uusin tutkimustieto yhteisöllisestä vanhemmuuden tukemisesta ja pyrkimys oli tukea sen onnistumista.
Vertaisryhmätoiminnassa käytettiin luovia ja toiminnallisia menetelmiä. Osallisuuden ja vertaisuuden kokemuksia kartoitettiin kyselyiden avulla ja toiminnan kehittämismenetelmänä käytettiin syklistä spiraalisen kehittämisen mallia, jolloin asiakkaiden ääni saatiin jo prosessin aikana kuuluviin. Asiakkaat kokivatkin, että heille oli osoitettu mahdollisuus vaikuttaa vertaisryhmätoiminnan sisältöön. Toimintaa pyrittiin muokkaamaan kehittämisehdotusten mukaan.
Vertaisryhmätoiminta koettiin myönteisenä ohjaajien ja asiakkaiden näkökulmasta. Tavoitteita saavutettiin pääosin ja vertaisryhmätoiminta arvioitiin onnistuneeksi. Vertaisryhmän todettiin vastanneen perheiden tarpeisiin kohdata muita perheitä, mutta tapaamiskertoja toivottiin enemmän. Yhteistyökumppanin arvion mukaan pilottimuotoisen toiminnan kaltaista ryhmätoimintaa voidaan järjestää tulevaisuudessa Lopen kunnan muissa varhaiskasvatusyksiköissä.
Opinnäytetyön teoria pohjautuu Bronfenbrennerin ekologiseen systeemiteoriaan. Sen mukaan lapsen kasvuun ja kehitykseen vaikuttavat olennaisesti hänen kasvuympäristönsä, sen osapuolet sekä osapuolten väliset suhteet. Opinnäytetyön lähtökohdat perustuvat varhaiskasvatusta ohjaavien asiakirjojen varaan, keskittyen erityisesti huoltajien kanssa tehtävään yhteistyöhön ja vanhemmuuden tukemiseen. Periaatteena opinnäytetyötä ohjasi lapsilähtöisyys ja lapsen hyvinvointiin vaikuttaminen perheen hyvinvoinnin tukemisen kautta. Lisäksi huomioitiin uusin tutkimustieto yhteisöllisestä vanhemmuuden tukemisesta ja pyrkimys oli tukea sen onnistumista.
Vertaisryhmätoiminnassa käytettiin luovia ja toiminnallisia menetelmiä. Osallisuuden ja vertaisuuden kokemuksia kartoitettiin kyselyiden avulla ja toiminnan kehittämismenetelmänä käytettiin syklistä spiraalisen kehittämisen mallia, jolloin asiakkaiden ääni saatiin jo prosessin aikana kuuluviin. Asiakkaat kokivatkin, että heille oli osoitettu mahdollisuus vaikuttaa vertaisryhmätoiminnan sisältöön. Toimintaa pyrittiin muokkaamaan kehittämisehdotusten mukaan.
Vertaisryhmätoiminta koettiin myönteisenä ohjaajien ja asiakkaiden näkökulmasta. Tavoitteita saavutettiin pääosin ja vertaisryhmätoiminta arvioitiin onnistuneeksi. Vertaisryhmän todettiin vastanneen perheiden tarpeisiin kohdata muita perheitä, mutta tapaamiskertoja toivottiin enemmän. Yhteistyökumppanin arvion mukaan pilottimuotoisen toiminnan kaltaista ryhmätoimintaa voidaan järjestää tulevaisuudessa Lopen kunnan muissa varhaiskasvatusyksiköissä.