Pesäpallon seuraajat sosiaalisessa mediassa - case: Kirittäret
Korhonen, Eetu (2021)
Korhonen, Eetu
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060614574
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060614574
Tiivistelmä
Sosiaalinen media kasvattaa merkitystään eri alojen yritysten markkinoinnissa ja viestinnässä. Urheiluorganisaatioiden on tärkeää pysyä mukana kovassa kilpailussa. Tehokkaasti eri asiakasryhmille kohdennettu sosiaalisen median sisältö on keino ylläpitää asiakassuhteita ja edistää liiketoimintaa. Sosiaalisen median kanavia on monia, joilla on erilaiset käyttötarkoitukset. Organisaatio itse voi tuottaa sisältöä, mutta sitä voidaan tuottaa myös yhteistyökumppaneiden avulla.
Tutkimus toteutettiin toimeksiantona naisten Superpesistä pelaavalle Kirittärille, yhdistysnimeltään Jyväskylän Pesis ry:lle. Tutkimusongelma oli se, ettei Kirittärillä ole tarkkaa tietoa heidän sosiaalisen median seuraajistaan. Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään keitä ovat heidän seuraajansa, mitä sosiaalisen median kanavia he käyttävät sekä millaista sisältöä he haluavat nähdä. Tätä tietoa voidaan hyödyntää sisällön kohdentamisessa halutuille seuraajaryhmille.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä kyselytutkimuksena. Lomake jaettiin Kirittärien verkkosivuilla sekä suosituimmilla sosiaalisen median kanavilla. Vastauksia kyselylomakkeeseen saatiin lopulta 157.
Suorien jakaumien, keskiarvojen ja ristiintaulukointien perusteella analysoitu data antoivat vastauksia määriteltyihin tutkimuskysymyksiin. Tyypillinen Kirittärien sosiaalisen median seuraaja on keski-ikäinen mies, joka käyttää pääosin Facebookia sosiaalisen median kanavanaan. Tutkimustulosten pohjalta luotiin tarkempi asiakasprofiili Kirittärien sosiaalisen median seuraajista. Nuorten seuraajien vähäinen määrä on asia, johon tulee jatkossa kiinnittää huomiota. Lajin tulevaisuudelle on tärkeää, että myös nuoremmat ikäluokat tavoitetaan lajin pariin.
Tutkimus toteutettiin toimeksiantona naisten Superpesistä pelaavalle Kirittärille, yhdistysnimeltään Jyväskylän Pesis ry:lle. Tutkimusongelma oli se, ettei Kirittärillä ole tarkkaa tietoa heidän sosiaalisen median seuraajistaan. Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään keitä ovat heidän seuraajansa, mitä sosiaalisen median kanavia he käyttävät sekä millaista sisältöä he haluavat nähdä. Tätä tietoa voidaan hyödyntää sisällön kohdentamisessa halutuille seuraajaryhmille.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä kyselytutkimuksena. Lomake jaettiin Kirittärien verkkosivuilla sekä suosituimmilla sosiaalisen median kanavilla. Vastauksia kyselylomakkeeseen saatiin lopulta 157.
Suorien jakaumien, keskiarvojen ja ristiintaulukointien perusteella analysoitu data antoivat vastauksia määriteltyihin tutkimuskysymyksiin. Tyypillinen Kirittärien sosiaalisen median seuraaja on keski-ikäinen mies, joka käyttää pääosin Facebookia sosiaalisen median kanavanaan. Tutkimustulosten pohjalta luotiin tarkempi asiakasprofiili Kirittärien sosiaalisen median seuraajista. Nuorten seuraajien vähäinen määrä on asia, johon tulee jatkossa kiinnittää huomiota. Lajin tulevaisuudelle on tärkeää, että myös nuoremmat ikäluokat tavoitetaan lajin pariin.