Lapsi oppii leikiessään
Pyökkilehto, Elina (2021)
Pyökkilehto, Elina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060514496
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060514496
Tiivistelmä
Kehittämistavoitteenani on tuoda tietoa omalle työpaikalleni leikin merkityksestä suomen kielen oppimisessa sekä tuoda näkyväksi leikin merkityksen tärkeydestä sosiaalisten taitojen ja muidenkin elämässä hyödyllisten taitojen oppimisen väylänä. Portfolion aihe on leikki ja kuinka lapsi oppii leikkiessään samalla monia erilaisia taitoja, jotka ovat hänelle hyödyllisiä. Lapsi oppii leikkiessään kuin itsestään erilaisia arjen kannalta tärkeitä asioita kuten sosiaalisia taitoja, joita voi oppia vain sosiaalisessa kontekstissa muiden ikätovereiden kanssa.
Opinnäytetyössä esitän teoriaa leikistä ja leikin merkityksestä sekä kerron leikin kehitysvaiheista. Nostan esille sosiaalisten taitojen oppimisen leikin avulla sekä kielen kehityksen tukemisen leikin keinoin, etenkin maahanmuuttajataustaisten lasten kielen kehityksen. Nostan esille maahanmuuttajataustaisten lasten suomen kielen oppimisen vertaistuen avulla, leikit kielen kehityksen tukena.
Teoreettisessa viitekehyksessä tuodaan esille varhaiskasvatussuunnitelman ja varhaiskasvatuslain lisäksi teemoja leikin merkityksestä sosiaalisten taitojen sekä kielen kehityksen oppimisessa. Tuon esille maahanmuuttajataustaisten lasten lisääntymistä varhaiskasvatuksessa, kuvaan kuinka varhaiskasvatus on maahanmuuttajataustaisten lasten suomen kielen kehityksen kannalta loistava oppimisympäristö sekä kuvaan etenkin vertaistuen kautta oppimista etenkin lasten leikkien kautta oppimista.
Portfoliossani esittelen leikin kehityskaarta pienen vauvan ensimmäisestä esineleikistä aina esikouluikäisten ja vanhempien lasten monipuolisiin ja monimuotoisiin roolileikkeihin. Portfolioni tuotososiossa on kerrottu leikeistä, joita aikuinen voi lasten kanssa leikkiä. Olen kuvannut kuinka lapset leikkivät muun muassa myrkkysienileikkiä sekä liikuntaleikkejä. Tuotososion leikit ovat kuvattu ja videoitu. Tuotososion leikit ovat helppoja leikkejä leikittäväksi, janiitä voidaan toteuttaa erilaisissa oppimisympäristöissä, kuten päiväkodin pihalla, ryhmätiloissa tai metsässä. Tuotososion leikeissä on selkeästi esillä teoria tietoon pohjautuvaa toimintaa, kuinka lapsioppii leikkien avulla.
Opinnäytetyössä esitän teoriaa leikistä ja leikin merkityksestä sekä kerron leikin kehitysvaiheista. Nostan esille sosiaalisten taitojen oppimisen leikin avulla sekä kielen kehityksen tukemisen leikin keinoin, etenkin maahanmuuttajataustaisten lasten kielen kehityksen. Nostan esille maahanmuuttajataustaisten lasten suomen kielen oppimisen vertaistuen avulla, leikit kielen kehityksen tukena.
Teoreettisessa viitekehyksessä tuodaan esille varhaiskasvatussuunnitelman ja varhaiskasvatuslain lisäksi teemoja leikin merkityksestä sosiaalisten taitojen sekä kielen kehityksen oppimisessa. Tuon esille maahanmuuttajataustaisten lasten lisääntymistä varhaiskasvatuksessa, kuvaan kuinka varhaiskasvatus on maahanmuuttajataustaisten lasten suomen kielen kehityksen kannalta loistava oppimisympäristö sekä kuvaan etenkin vertaistuen kautta oppimista etenkin lasten leikkien kautta oppimista.
Portfoliossani esittelen leikin kehityskaarta pienen vauvan ensimmäisestä esineleikistä aina esikouluikäisten ja vanhempien lasten monipuolisiin ja monimuotoisiin roolileikkeihin. Portfolioni tuotososiossa on kerrottu leikeistä, joita aikuinen voi lasten kanssa leikkiä. Olen kuvannut kuinka lapset leikkivät muun muassa myrkkysienileikkiä sekä liikuntaleikkejä. Tuotososion leikit ovat kuvattu ja videoitu. Tuotososion leikit ovat helppoja leikkejä leikittäväksi, janiitä voidaan toteuttaa erilaisissa oppimisympäristöissä, kuten päiväkodin pihalla, ryhmätiloissa tai metsässä. Tuotososion leikeissä on selkeästi esillä teoria tietoon pohjautuvaa toimintaa, kuinka lapsioppii leikkien avulla.