Kehitysvammaisen kohtaaminen haastavassa tilanteessa : koulutusmateriaalin luominen palomiehille osana Turun ammattikorkeakoulun Inclusive Emergency -hanketta
Savila, Jasmiina; Stefaniak, Milena (2021)
Savila, Jasmiina
Stefaniak, Milena
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060313976
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060313976
Tiivistelmä
Kehitysvammaisen henkilön kohtaaminen voidaan kokea haastavaksi, koska kehitysvammaisella henkilöllä voi ilmetä vaihtelevia vaikeuksia vuorovaikutuksessa ja kommunikoinnissa. Jotta yhteisymmärrys kehitysvammaisen henkilön kanssa saadaan aikaan, tarvitaan toimivia kommunikointi- ja vuorovaikutustaitoja. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa kirjallisuuskatsauksen avulla, millaisilla keinoilla kommunikointia kehitysvammaisten kanssa voidaan helpottaa. Kirjallisuuskatsauksen pohjalta luotiin palomiehille kehitysvammaisten kohtaamista tukevaa koulutusmateriaalia. Opinnäytetyön tavoitteena oli edistää ammattilaisten ja kehitysvammaisten välistä kommunikaatiota haastavissa tilanteissa.
Tämä opinnäytetyö on toinen osa Inclusive Emergency – e-learning for firefighters on emergency planning and response when involving individuals with disabilities- hanketta, jonka toimeksiantajana on Turun ammattikorkeakoulu. Opinnäytetyö on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jonka aineisto (n = 25) koottiin terveysalan tietokannoista sekä kirjallisuudesta.
Kirjallisuuskatsauksen perusteella vuorovaikutuksen onnistumiseen vaikuttavat ammattilaisen taidot, asenteet ja mukautumiskyky. Tärkeimpiä periaatteita kehitysvammaisen henkilön kohtaamisessa ovat informaation yksinkertaistaminen, sekä kehonkielen, eleiden ja ilmeiden hyödyntäminen. Haastavasti käyttäytyvän henkilön kanssa ammattilaisen tulee muistaa seuraavat periaatteet: puhu rauhallisella äänellä, säilytä uhmakkaasti käyttäytyvään henkilöön turvaväli, ja käytä rauhoittavaa ja selkeää kehonkieltä. Kehitysvammainen tulisi aina kohdata ihmisenä, yksilölliset tarpeet huomioon ottaen.
Kirjallisuuskatsauksen pohjalta luotiin palomiehille suunnattua koulutusmateriaali, joka koostuu kolmesta erityyppisestä simulaatiotilanteesta. Koulutusmateriaalin tarkoituksena on edistää palomiesten valmiuksia tilanteissa, joissa on mukana kehitysvammainen henkilö. Simulaatioissa palomiehet pääsevät harjoittelemaan kommunikointia kehitysvammaisen henkilön kanssa, ja simulaatiot kehittävät palomiesten kommunikointi- ja vuorovaikutustaitoja. Oppimistilanteet on pyritty luomaan madollisimman realistisiksi ja opinnäytetyössä on hyödynnetty Varsinais-Suomen pelastuslaitoksen ammattiosaamista. Palomiehen ja kehitysvammaisen henkilön kommunikoinnin tukemiseksi on myös luotu 4 toisistaan eroavaa kuvakorttia, jotka sisältävät yhteensä 30 kuvaa. Kuvakorteissa on pyritty huomioimaan niiden selkeys ja helppokäyttöisyys. Kuvakorttien avulla vuorovaikutus erityistilanteissa selkeytyy ja asian esittäminen ymmärrettävästi kehitysvammaiselle helpottuu.
Tämä opinnäytetyö on toinen osa Inclusive Emergency – e-learning for firefighters on emergency planning and response when involving individuals with disabilities- hanketta, jonka toimeksiantajana on Turun ammattikorkeakoulu. Opinnäytetyö on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jonka aineisto (n = 25) koottiin terveysalan tietokannoista sekä kirjallisuudesta.
Kirjallisuuskatsauksen perusteella vuorovaikutuksen onnistumiseen vaikuttavat ammattilaisen taidot, asenteet ja mukautumiskyky. Tärkeimpiä periaatteita kehitysvammaisen henkilön kohtaamisessa ovat informaation yksinkertaistaminen, sekä kehonkielen, eleiden ja ilmeiden hyödyntäminen. Haastavasti käyttäytyvän henkilön kanssa ammattilaisen tulee muistaa seuraavat periaatteet: puhu rauhallisella äänellä, säilytä uhmakkaasti käyttäytyvään henkilöön turvaväli, ja käytä rauhoittavaa ja selkeää kehonkieltä. Kehitysvammainen tulisi aina kohdata ihmisenä, yksilölliset tarpeet huomioon ottaen.
Kirjallisuuskatsauksen pohjalta luotiin palomiehille suunnattua koulutusmateriaali, joka koostuu kolmesta erityyppisestä simulaatiotilanteesta. Koulutusmateriaalin tarkoituksena on edistää palomiesten valmiuksia tilanteissa, joissa on mukana kehitysvammainen henkilö. Simulaatioissa palomiehet pääsevät harjoittelemaan kommunikointia kehitysvammaisen henkilön kanssa, ja simulaatiot kehittävät palomiesten kommunikointi- ja vuorovaikutustaitoja. Oppimistilanteet on pyritty luomaan madollisimman realistisiksi ja opinnäytetyössä on hyödynnetty Varsinais-Suomen pelastuslaitoksen ammattiosaamista. Palomiehen ja kehitysvammaisen henkilön kommunikoinnin tukemiseksi on myös luotu 4 toisistaan eroavaa kuvakorttia, jotka sisältävät yhteensä 30 kuvaa. Kuvakorteissa on pyritty huomioimaan niiden selkeys ja helppokäyttöisyys. Kuvakorttien avulla vuorovaikutus erityistilanteissa selkeytyy ja asian esittäminen ymmärrettävästi kehitysvammaiselle helpottuu.