Tekoälyasiakkaan lauseiden käsittely
Karvinen, Markku (2021)
Karvinen, Markku
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060313929
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060313929
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on toteuttaa OmaDigi-hankkeen pohjalle selain-pohjainen Healthcare Customer Service -peli, jossa pelaaja toimii terveyskeskuksen puhelinvastaanotossa hoitajan roolissa. Pelaajan tehtävänä on vastaanottaa puheluita tekoälyasiakkailta sekä tehdä hoidon tarpeen arviointia.
Työn tavoitteena oli kehittää tarkoitukseen soveltuva tekoäly, joka kykenee keskustelemaan pelaajan kanssa avainsanoihin perustuvan lausegeneroinnin avulla. Työssä käsitellään myös testaamista ja sen palautetta.
Työ toteutettiin JavaScript-ohjelmointikieltä ja sen kirjastoja käyttäen. Työssä käytetty teoriaosuus koostuu lähinnä tekoälyyn ja käytettyihin teknologioihin liittyvistä tiedeartikkeleista, kirjoista ja tutkimuksista.
Lopputulokseksi saatiin yksinkertainen prototyyppi selainpelistä, jossa pelaaja toimii puhelinvastaanotossa ja tekoäly kykenee keskustelemaan itseensä liittyvistä asioista. Satunnaiset testaajat sekä oma työryhmä testasivat pelin. Testaamalla kartoitettiin ja korjattiin pelin ongelmakohtia. Testaus myös synnytti uusia jatkokehitysideoita, joita ei kuitenkaan rajallisen aikataulun ja laajuuden johdosta toteutettu. Haasteena oli toteuttaa tavallisesta poikkeava tekoäly, joka kykenee toimimaan asiakkaan roolissa ja keskustelemaan omasta voinnistaan terveydenhuoltoalaan liittyvien avainsanojen perusteella.
Pidemmällä jatkokehityksellä pelistä on mahdollista saada laadukas opetuskäyttöön soveltuva työkalu, jota voidaan käyttää myös muissakin kohteissa modulaarisuuden ansiosta.
Työn tavoitteena oli kehittää tarkoitukseen soveltuva tekoäly, joka kykenee keskustelemaan pelaajan kanssa avainsanoihin perustuvan lausegeneroinnin avulla. Työssä käsitellään myös testaamista ja sen palautetta.
Työ toteutettiin JavaScript-ohjelmointikieltä ja sen kirjastoja käyttäen. Työssä käytetty teoriaosuus koostuu lähinnä tekoälyyn ja käytettyihin teknologioihin liittyvistä tiedeartikkeleista, kirjoista ja tutkimuksista.
Lopputulokseksi saatiin yksinkertainen prototyyppi selainpelistä, jossa pelaaja toimii puhelinvastaanotossa ja tekoäly kykenee keskustelemaan itseensä liittyvistä asioista. Satunnaiset testaajat sekä oma työryhmä testasivat pelin. Testaamalla kartoitettiin ja korjattiin pelin ongelmakohtia. Testaus myös synnytti uusia jatkokehitysideoita, joita ei kuitenkaan rajallisen aikataulun ja laajuuden johdosta toteutettu. Haasteena oli toteuttaa tavallisesta poikkeava tekoäly, joka kykenee toimimaan asiakkaan roolissa ja keskustelemaan omasta voinnistaan terveydenhuoltoalaan liittyvien avainsanojen perusteella.
Pidemmällä jatkokehityksellä pelistä on mahdollista saada laadukas opetuskäyttöön soveltuva työkalu, jota voidaan käyttää myös muissakin kohteissa modulaarisuuden ansiosta.