Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia pedagogiikan johtamisesta
Laurila, Heta (2021)
Laurila, Heta
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060313840
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060313840
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli kartoittaa Valkeakosken kaupungin varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia pedagogiikan johtamisesta työtiimissään. Aihetta tarkasteltiin selvittämällä varhaiskasvatuksen kokemuksia pedagogiikan johtamista tukevista elementeistä ja haasteista sekä siihen liittyvistä toiveista tai tarpeista siihen liittyen. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostui varhaiskasvatuksen opettajan roolin kuvaamisesta varhaiskasvatuksen kentällä sekä pedagogiikan ja pedagogisen johtajuuden tarkastelusta.
Tutkimus oli kvalitatiivinen eli laadullinen. Aineisto kerättiin kyselylomakkeilla. Vastausten sisältö analysoitiin pyrkimyksenä ymmärtää tutkittavaa ilmiötä ja eritysiesti sen merkitystä ja tarkoitusta. Tarkastelun kohteena on tutkittavien henkilöiden näkökulmat ja kokemukset sekä aiheeseen liittyvät ajatukset. Kyselyyn vastasi kymmenen Valkeakosken kaupungin varhaiskasvatuksen opettajaa.
Tutkimuksen perusteella varhaiskasvatuksen opettajat kokivat pedagogisen johtajuuden merkityksen olevan tärkeä osa työtiiminsä toimintaa ja laadukkaan varhaiskasvatuksen toteutumista. Haasteeksi koettiin osaltaan hankala työpaikan toimintakulttuuri, vähäinen pedagoginen keskustelu ja resurssien kohdentaminen. Vastaajat toivovat pedagogiikan johtamiseksi lisäkoulutusta ja tukea.
Tutkimus oli kvalitatiivinen eli laadullinen. Aineisto kerättiin kyselylomakkeilla. Vastausten sisältö analysoitiin pyrkimyksenä ymmärtää tutkittavaa ilmiötä ja eritysiesti sen merkitystä ja tarkoitusta. Tarkastelun kohteena on tutkittavien henkilöiden näkökulmat ja kokemukset sekä aiheeseen liittyvät ajatukset. Kyselyyn vastasi kymmenen Valkeakosken kaupungin varhaiskasvatuksen opettajaa.
Tutkimuksen perusteella varhaiskasvatuksen opettajat kokivat pedagogisen johtajuuden merkityksen olevan tärkeä osa työtiiminsä toimintaa ja laadukkaan varhaiskasvatuksen toteutumista. Haasteeksi koettiin osaltaan hankala työpaikan toimintakulttuuri, vähäinen pedagoginen keskustelu ja resurssien kohdentaminen. Vastaajat toivovat pedagogiikan johtamiseksi lisäkoulutusta ja tukea.