Aarre Vatanen ja Maalaus I : Maalaustaiteen sijoittaminen julkiseen tilaan konservoinnin näkökulmasta
Niemelä, Annika (2021)
Niemelä, Annika
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060313734
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060313734
Tiivistelmä
Tämän konservoinnin opinnäytetyön aiheena on Aarre Vatasen lakkaamaton öljyvärimaalaus Maalaus I vuodelta 1974. Teos on osa Tampereen kaupungin taidekokoelmaa ja sitä huoltaa Tampereen taidemuseo, joka on tämän opinnäytetyön toimeksiantaja.
Konservoinnin opinnäytetyön käytännönosuuden tavoitteena oli konservoida Maalaus I. Konservointityön osana teos dokumentoitiin valokuvauksen menetelmin ja sen materiaaleja tutkittiin sekä analysoitiin XRF- ja FTIR-laitteistoilla. Myös poikkileikkaus- ja kuitunäytteet tutkittiin. Maalaus on ollut sijoitettuna julkiseen oppilaitosympäristöön, jossa se on kärsinyt iskuista ja vandalismista. Tämä tarkoittaa, että teos oli pinnaltaan likainen sekä useista kohdista paikallisesti deformoitunut. Lisäksi esittämisen esteenä olivat neljä pistovaurioita, yksi pidempi viiltovaurio sekä lukuisat näkyvät krakelyyrit pohjustus- ja maalikerroksessa.
Teoksen lakkaamaton öljyväripinta asetti haasteita teoksen konservoinnille, sillä se oli enemmän tai vähemmän herkkä kaikille liuottimille. Reiät ja viiltovauriot korjattiin alueittain valituilla menetelmillä mikroskoopin alla. Korjatut alueet kitattiin kitillä, joka sisälsi BEVA® 371, Cosmoloid H80 -mikrokristallivahaa ja kaoliinia, jonka jälkeen ne restaurointimaalattiin ympäröiviin alueisiin sopiviksi kuivapigmenteillä Mowilith®20 -sideaineessa. Deformaatiot suoristettiin suunnitelmasta poiketen paikallisesti kosteuden avulla. Maalaukselle tehtiin irtovuoraus polyesterikankaasta ja kiilakehyksen taustapuolelle kiinnitettiin PC-kennolevy taustasuojaksi tukemaan sen rakennetta.
Tutkimustyötä käytännöntyön ympärillä tehtiin toimeksiantajan pyynnöstä Aarre Vatasen henkilöhistoriasta sekä taiteilijan konstruktivistisen tyylin kehityksestä. Lisäksi työ sisältää luvun julkisissa tiloissa esitettävän maalaustaiteen historiasta Suomessa sekä sijoittamiseen liittyvistä riskeistä konservoinnin näkökulmasta. Jälkimmäiset teoreettiset kysymykset liitettiin osaksi opinnäytetyötä Maalaus I:den omistussuhteen, aiemman sijoituskohteen sekä vaurioitumisen syiden vuoksi. Opinnäytetyön lopussa esitetään suosituksia julkisiin tiloihin sijoitettavan maalaustaiteen turvallisuuden takaamiseksi käyttäen esimerkkinä konservoitua Maalaus I -teosta.
Konservoinnin opinnäytetyön käytännönosuuden tavoitteena oli konservoida Maalaus I. Konservointityön osana teos dokumentoitiin valokuvauksen menetelmin ja sen materiaaleja tutkittiin sekä analysoitiin XRF- ja FTIR-laitteistoilla. Myös poikkileikkaus- ja kuitunäytteet tutkittiin. Maalaus on ollut sijoitettuna julkiseen oppilaitosympäristöön, jossa se on kärsinyt iskuista ja vandalismista. Tämä tarkoittaa, että teos oli pinnaltaan likainen sekä useista kohdista paikallisesti deformoitunut. Lisäksi esittämisen esteenä olivat neljä pistovaurioita, yksi pidempi viiltovaurio sekä lukuisat näkyvät krakelyyrit pohjustus- ja maalikerroksessa.
Teoksen lakkaamaton öljyväripinta asetti haasteita teoksen konservoinnille, sillä se oli enemmän tai vähemmän herkkä kaikille liuottimille. Reiät ja viiltovauriot korjattiin alueittain valituilla menetelmillä mikroskoopin alla. Korjatut alueet kitattiin kitillä, joka sisälsi BEVA® 371, Cosmoloid H80 -mikrokristallivahaa ja kaoliinia, jonka jälkeen ne restaurointimaalattiin ympäröiviin alueisiin sopiviksi kuivapigmenteillä Mowilith®20 -sideaineessa. Deformaatiot suoristettiin suunnitelmasta poiketen paikallisesti kosteuden avulla. Maalaukselle tehtiin irtovuoraus polyesterikankaasta ja kiilakehyksen taustapuolelle kiinnitettiin PC-kennolevy taustasuojaksi tukemaan sen rakennetta.
Tutkimustyötä käytännöntyön ympärillä tehtiin toimeksiantajan pyynnöstä Aarre Vatasen henkilöhistoriasta sekä taiteilijan konstruktivistisen tyylin kehityksestä. Lisäksi työ sisältää luvun julkisissa tiloissa esitettävän maalaustaiteen historiasta Suomessa sekä sijoittamiseen liittyvistä riskeistä konservoinnin näkökulmasta. Jälkimmäiset teoreettiset kysymykset liitettiin osaksi opinnäytetyötä Maalaus I:den omistussuhteen, aiemman sijoituskohteen sekä vaurioitumisen syiden vuoksi. Opinnäytetyön lopussa esitetään suosituksia julkisiin tiloihin sijoitettavan maalaustaiteen turvallisuuden takaamiseksi käyttäen esimerkkinä konservoitua Maalaus I -teosta.