Asiakastyytyväisyyskysely etäpalveluohjauksessa
Karjalainen, Perttu; Arffman, Marianne (2021)
Karjalainen, Perttu
Arffman, Marianne
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060213440
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060213440
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe on asiakastyytyväiskysely etäpalveluohjaukseen osallistuneille asiakkaille, jota toteutettiin Psykososiaalinen tuki COVID-19 riskiryhmille etäyhteydessä -hankkeessa. Tutkimuksen tavoitteena oli saada selville asiakkaiden kokemuksia Essoten
etäpalveluohjauksessa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää etäpalveluohjauksen toimivuutta asiakkaiden näkökulmasta. Lisäksi tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, oliko etälaitteiden avulla toteutettu ohjaus koettu riittäväksi asiakkaiden näkökulmasta sekä oliko ohjaajan läsnäolo riittävää etäpalveluohjauksessa. Tutkimuskysymykset olivat: Miten etäpalveluohjaus toimii sosiaalityön työvälineenä asiakkaiden kokemana? Onko ohjaus koettu riittäväksi etälaitteiden avulla ohjattaessa? Miten työntekijän läsnäolo välittyi etäpalveluohjauksessa? Opinnäytetyössä hyödynnettiin kvantitatiivista ja kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Kysely toteutettiin Webropol-ohjelmalla. Kysely koostui 12 kysymyksestä, joissa käsiteltiin etäpalveluohjausta.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkastellaan palveluohjausta, digitalisaatiota
sosiaalialalla, sosiaalialan etäohjausta sekä asiakastyytyväisyyttä.
Asiakastyytyväisyyskysely lähetettiin 70 asiakkaalle. Kyselyyn vastasi yhteensä 13 asiakasta. Asiakastyytyväisyyskyselystä saatujen vastausten perusteella ilmeni, että etäpalveluohjaus on toimiva työväline sosiaalityössä. Vastausten perusteella selvisi myös, että valtaosa vastaajista koki etälaitteiden avulla toteutetun ohjauksen riittäväksi sekä saanut siihen tarpeellisen ohjauksen.
etäpalveluohjauksessa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää etäpalveluohjauksen toimivuutta asiakkaiden näkökulmasta. Lisäksi tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, oliko etälaitteiden avulla toteutettu ohjaus koettu riittäväksi asiakkaiden näkökulmasta sekä oliko ohjaajan läsnäolo riittävää etäpalveluohjauksessa. Tutkimuskysymykset olivat: Miten etäpalveluohjaus toimii sosiaalityön työvälineenä asiakkaiden kokemana? Onko ohjaus koettu riittäväksi etälaitteiden avulla ohjattaessa? Miten työntekijän läsnäolo välittyi etäpalveluohjauksessa? Opinnäytetyössä hyödynnettiin kvantitatiivista ja kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Kysely toteutettiin Webropol-ohjelmalla. Kysely koostui 12 kysymyksestä, joissa käsiteltiin etäpalveluohjausta.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkastellaan palveluohjausta, digitalisaatiota
sosiaalialalla, sosiaalialan etäohjausta sekä asiakastyytyväisyyttä.
Asiakastyytyväisyyskysely lähetettiin 70 asiakkaalle. Kyselyyn vastasi yhteensä 13 asiakasta. Asiakastyytyväisyyskyselystä saatujen vastausten perusteella ilmeni, että etäpalveluohjaus on toimiva työväline sosiaalityössä. Vastausten perusteella selvisi myös, että valtaosa vastaajista koki etälaitteiden avulla toteutetun ohjauksen riittäväksi sekä saanut siihen tarpeellisen ohjauksen.