Sosiaalisen median sisällöntuottamisen motivaatio
Löytökorpi, Eero (2021)
Löytökorpi, Eero
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021053112960
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021053112960
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia motivaatiotekijöitä, jotka ohjaavat toimintaa sosiaalisessa mediassa ja vaikuttavat sisällöntuotantoon. Tarkoituksena oli selvittää, miten seuraajamäärän kasvu ja kaupalliset yhteistyöt vaikuttavat näihin motivaatiotekijöihin. Opinnäytetyössä perehdytään sisällön tuottamiseen sosiaalisessa mediassa ja etenkin Instagramissa.
Työn teoriaosuudessa käsitellään sosiaalisia yhteisöjä, vaikuttamista Instagramissa sekä kaupallisia yhteistöitä. Tietoperusta on rakennettu aiheeseen liittyvän kirjallisuuden sekä tuoreimpien internetlähteiden pohjalta. Työn empiirisessä osassa kuvataan käytettyä tutkimusmenetelmää, esitetään tulokset sekä pohditaan tutkimuksen luotettavuutta.
Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Haastattelut toteutettiin sähköpostilla. Tutkimuksen kohderyhmään kuuluneet kymmenen henkilöä pitivät päiväkirjaa sosiaalisen median käytöstään ennalta sovittuna ajankohtana. Seurantajakson aikana heitä seurattiin Instagramissa ja heidän tekemistään julkaisuista taltioitiin kuvakaappauksia.
Tutkimustulokset osoittavat, että sisäiset ja ulkoiset motivaatiotekijät vaikuttavat yksilön toimintaan sosiaalisessa mediassa. Tutkimuksen kohderyhmän jäsenet motivoituivat julkaise- maan eniten sisältöä liittyen normaaliin arkeensa, yhteiskunnallisiin asioihin sekä ruoanlaittoon. Isoimpina motivaatiotekijöinä julkaisujen taustalla olivat seuraajien ohjaaminen, viihdyttäminen ja osallistaminen.
Tutkimustulokset osoittavat kaupallisilla yhteistöillä sekä seuraajamäärän kasvulla olevan suora yhteys käyttäytymiseen sosiaalisessa mediassa. Yksilön saama huomio ja palaute vaikuttavat hänen käytökseen ja motivaatiotekijöihin sosiaalisen median käytössä.
Työn teoriaosuudessa käsitellään sosiaalisia yhteisöjä, vaikuttamista Instagramissa sekä kaupallisia yhteistöitä. Tietoperusta on rakennettu aiheeseen liittyvän kirjallisuuden sekä tuoreimpien internetlähteiden pohjalta. Työn empiirisessä osassa kuvataan käytettyä tutkimusmenetelmää, esitetään tulokset sekä pohditaan tutkimuksen luotettavuutta.
Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Haastattelut toteutettiin sähköpostilla. Tutkimuksen kohderyhmään kuuluneet kymmenen henkilöä pitivät päiväkirjaa sosiaalisen median käytöstään ennalta sovittuna ajankohtana. Seurantajakson aikana heitä seurattiin Instagramissa ja heidän tekemistään julkaisuista taltioitiin kuvakaappauksia.
Tutkimustulokset osoittavat, että sisäiset ja ulkoiset motivaatiotekijät vaikuttavat yksilön toimintaan sosiaalisessa mediassa. Tutkimuksen kohderyhmän jäsenet motivoituivat julkaise- maan eniten sisältöä liittyen normaaliin arkeensa, yhteiskunnallisiin asioihin sekä ruoanlaittoon. Isoimpina motivaatiotekijöinä julkaisujen taustalla olivat seuraajien ohjaaminen, viihdyttäminen ja osallistaminen.
Tutkimustulokset osoittavat kaupallisilla yhteistöillä sekä seuraajamäärän kasvulla olevan suora yhteys käyttäytymiseen sosiaalisessa mediassa. Yksilön saama huomio ja palaute vaikuttavat hänen käytökseen ja motivaatiotekijöihin sosiaalisen median käytössä.