Somestrategiakehyksen rakentaminen
Maunula, Matilda (2021)
Maunula, Matilda
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052812197
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052812197
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on luoda selkeä, helppokäyttöinen, toimiva ja persoonallinen somestrategiakehys sosiaalisen median palveluja tarjoaville yrityksille, alkuun toimeksiantajalleni MySomelle. Somestrategiakehystä tullaan hyödyntämään uusien asiakasyritysten kanssa, jotka haluavat laajentaa markkinointinsa sosiaaliseen mediaan. Selkeys ja helppokäyttöisyys takaavat, että myös asiakasyritys tulee ymmärtämään, mistä on kyse ja kykenee kokoamaan strategian halutessaan yhteistyönä ammattilaisten kanssa. Sosiaalinen media markkinoinnin kanavana on suosittu, kiinnostava ja verrattain uusi tapa markkinoida. Sosiaalisen median ollessa niin suosittu sekä alati kehittyvä ja muuttuva markkinointikanava, on yrityksellä oltava määrätietoinen suunnitelma somemarkkinointia varten, jotta halutut tulokset voidaan saavuttaa. Markkinointi sosiaalisessa mediassa vaatii siis oman strategiansa, niin kuin yrityksen muutkin toimet. Yrityksen tulee ottaa huomioon esimerkiksi, mitä se tarkalleen ottaen haluaa saavuttaa somemarkkinoinnilla, keitä markkinoinnilla halutaan saavuttaa, missä nämä tavoiteltavat henkilöt ovat, millaista markkinointi konkreettisesti tulee olemaan, koska markkinointi tapahtuu, millä summalla mainostetaan, miltä toiminta näyttää ja miten markkinointia voidaan jatkokehittää yhä paremmaksi ja tehokkaammaksi. Opinnäytetyön tuotos on yhdeksästä kysymyssanasta koostuva somestrategiakehys, jonka pohjalle tehdään nimensä mukaisesti asiakasyrityksen somestrategia. Kehys on koottu lähteiden somestrategioiden parhaista paloista yhdistettynä omaan kokemukseen ja suunnitteluun.