Osa työnkuvaa(ko?) : Suomen yleisten kirjastojen työntekijöiden kohtaamat uhka-ja väkivaltatilanteet työpaikalla asiakkaiden toimesta
Jurvelin, Tanja (2021)
Jurvelin, Tanja
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052711801
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052711801
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli koota tietoa kohtaavatko Suomen yleisten kirjastojen työntekijät asiakkaiden toimesta uhka- ja/tai väkivaltatilanteita työssään, ja ovatko he mielestään saaneet riittävästi koulutusta kyseisistä tilanteista selvitäkseen. Tarkoituksena oli myös kartoittaa minkälaiset kohdatut tilanteet ovat yleisimpiä, sekä selvittää millaista lisäkoulutusta kirjastohenkilökunta mahdollisesti kaipaa.
Tutkimus oli kvantitatiivinen survey-tutkimus. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselytutkimusta, joka toteutettiin verkkokyselynä Webropol-kysely- ja analyysityökalulla. Kysely lähetettiin Ahvenanmaata lukuun ottamatta kaikkiin Suomen yleisiin kirjastoihin. Kyselylomake oli avoinna 21.5.–4.6.2018 ja siihen vastasi 799 henkilöä. Aineisto analysoitiin Webropol-työkalulla. Taulukot ja visualisointi koottiin Excel-taulukkolaskentaohjelmalla.
Tutkimustulosten mukaan yli puolet vastaajista oli kohdannut uhka- ja/tai väkivaltatilanteita asiakkaiden toimesta nykyisellä työpaikallaan. Kolme eniten kohdattua tilannetta olivat asiakkaan häiriökäyttäytyminen, aggressiivinen asiakas ja alkoholiin liittyvä tilanne. Pääsääntöisesti tilanteita kohdattiin harvemmin kuin kerran vuodessa, mutta osalle vastaajista tilanteet olivat kuukausittaisia tai jopa viikoittaisia.
Alle puolet vastaajista koki saaneensa riittävästi tietoa ja koulutusta selvitäkseen asiakkaiden mahdollisesti aiheuttamista uhka- ja/tai väkivaltatilanteista, viidennes ei ollut saanut koulutusta laisinkaan. Lähes puolet vastaajista koki haluavansa tai tarvitsevansa lisätietoa ja -koulutusta. Koulutuksen toivottiin olevan säännöllistä ja ajantasaista. Koulutuksen sisällön toivottiin olevan konkreettista ja käytännöllistä, ihanteellisesti sen toivottiin olevan räätälöity oman kirjaston tarpeita ajatellen. Koulutusta toivottiin monipuolisesti eri ammattialojen edustajilta.
Tutkimus oli kvantitatiivinen survey-tutkimus. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselytutkimusta, joka toteutettiin verkkokyselynä Webropol-kysely- ja analyysityökalulla. Kysely lähetettiin Ahvenanmaata lukuun ottamatta kaikkiin Suomen yleisiin kirjastoihin. Kyselylomake oli avoinna 21.5.–4.6.2018 ja siihen vastasi 799 henkilöä. Aineisto analysoitiin Webropol-työkalulla. Taulukot ja visualisointi koottiin Excel-taulukkolaskentaohjelmalla.
Tutkimustulosten mukaan yli puolet vastaajista oli kohdannut uhka- ja/tai väkivaltatilanteita asiakkaiden toimesta nykyisellä työpaikallaan. Kolme eniten kohdattua tilannetta olivat asiakkaan häiriökäyttäytyminen, aggressiivinen asiakas ja alkoholiin liittyvä tilanne. Pääsääntöisesti tilanteita kohdattiin harvemmin kuin kerran vuodessa, mutta osalle vastaajista tilanteet olivat kuukausittaisia tai jopa viikoittaisia.
Alle puolet vastaajista koki saaneensa riittävästi tietoa ja koulutusta selvitäkseen asiakkaiden mahdollisesti aiheuttamista uhka- ja/tai väkivaltatilanteista, viidennes ei ollut saanut koulutusta laisinkaan. Lähes puolet vastaajista koki haluavansa tai tarvitsevansa lisätietoa ja -koulutusta. Koulutuksen toivottiin olevan säännöllistä ja ajantasaista. Koulutuksen sisällön toivottiin olevan konkreettista ja käytännöllistä, ihanteellisesti sen toivottiin olevan räätälöity oman kirjaston tarpeita ajatellen. Koulutusta toivottiin monipuolisesti eri ammattialojen edustajilta.