Vuokratyöntekijöiden kokemuksia kohtelusta ja sitoutumisesta asiakasyrityksessä
Kinnari, Kirsi (2021)
Kinnari, Kirsi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052410770
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052410770
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia vuokratyöntekijöiden sitoutumista asiakasyritykseen ja vuokratyöntekijöiden kokemaa kohtelua asiakasyrityksissä. Vuokratyö ja sitoutuminen valikoituivat aiheiksi omien kokemusten pohjalta ja siksi, ettei vuokratyöntekijöiden ääni pääse tarpeeksi kuuluviin asiakasyrityksissä. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Yritys X, joka vuokraa työntekijöitä erilaisiin toimistotöihin.
Opinnäytetyön viitekehyksen keskiössä olivat vuokratyö ja sitoutuminen. Viitekehyksessä hyödynnettiin internetlähteitä, kirjallisuutta sekä aiempaa tutkimusta, joka oli suunnattu kaikille Suomen auktorisoitujen henkilöstöpalveluyritysten vuokratyöntekijöille. Tässä tutkimuksessa haluttiin kuitenkin tutkia vain sellaisia vuokratyöntekijöitä, joiden työsuhteet asiakasyrityksissä kestävät satunnaista keikkatyötä pidempään.
Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimus tehtiin puolistrukturoidulla kyselylomakkeella, jossa valintakysymysten lisäksi oli muutamia avoimia kysymyksiä. Linkki tutkimukseen lähetettiin Yritys X:n kaikille 200 vuokratyöntekijälle osana henkilöstön sisäistä sähköistä uutiskirjettä. Tutkimukseen saatiin 11 vastausta. Vastausprosentti oli pieni, mutta tutkimuksesta saatiin avointen kysymysten avulla arvokasta tietoa vuokratyöntekijöiden mielipiteistä.
Matalan vastausprosentin vuoksi tutkimuksen tuloksia ei juurikaan voida yleistää. Osassa vastauksista oli kuitenkin niin vähän hajontaa, että tulokset ovat jossain määrin suuntaa antavia. Tutkimuksen mukaan vuokratyöntekijät ovat melko tyytyväisiä vuokratyöhön. Rahallisen korvauksen määrä korostui suurimpana eriarvoisuuden tunteen aiheuttajana, ja vaikka vuokratyöntekijöitä arvostetaan, he eivät tunne olevansa yhdenvertaisia muihin työntekijöihin nähden.
Opinnäytetyön viitekehyksen keskiössä olivat vuokratyö ja sitoutuminen. Viitekehyksessä hyödynnettiin internetlähteitä, kirjallisuutta sekä aiempaa tutkimusta, joka oli suunnattu kaikille Suomen auktorisoitujen henkilöstöpalveluyritysten vuokratyöntekijöille. Tässä tutkimuksessa haluttiin kuitenkin tutkia vain sellaisia vuokratyöntekijöitä, joiden työsuhteet asiakasyrityksissä kestävät satunnaista keikkatyötä pidempään.
Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimus tehtiin puolistrukturoidulla kyselylomakkeella, jossa valintakysymysten lisäksi oli muutamia avoimia kysymyksiä. Linkki tutkimukseen lähetettiin Yritys X:n kaikille 200 vuokratyöntekijälle osana henkilöstön sisäistä sähköistä uutiskirjettä. Tutkimukseen saatiin 11 vastausta. Vastausprosentti oli pieni, mutta tutkimuksesta saatiin avointen kysymysten avulla arvokasta tietoa vuokratyöntekijöiden mielipiteistä.
Matalan vastausprosentin vuoksi tutkimuksen tuloksia ei juurikaan voida yleistää. Osassa vastauksista oli kuitenkin niin vähän hajontaa, että tulokset ovat jossain määrin suuntaa antavia. Tutkimuksen mukaan vuokratyöntekijät ovat melko tyytyväisiä vuokratyöhön. Rahallisen korvauksen määrä korostui suurimpana eriarvoisuuden tunteen aiheuttajana, ja vaikka vuokratyöntekijöitä arvostetaan, he eivät tunne olevansa yhdenvertaisia muihin työntekijöihin nähden.