Reaaliaikaisien efektien luonti pelihahmon taisteluliikkeille
Väätäinen, Elina (2021)
Väätäinen, Elina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052410686
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052410686
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena ja tavoitteena on selvittää sekä analysoida, kuinka kuvanrakentamisen teorian osia käytetään hyödyksi pelihahmon iskujen reaaliaikaisien efektien suunnittelussa. Muotoja, valööreitä ja väriä sekä ajoitusta tarkastellaan ja analysoidaan peliesimerkkien kautta. Työssä suoritetaan myös käytännön työ, jossa hyödynnetään ja sovelletaan opittuja asioita tehden pelihahmon taisteluliikkeille efektit.
Reaaliaikaisia efektejä tarkastellaan kahden hyvin erilaisen peliesimerkin avulla: Overwatchin sekä Infamous: Second Sonin. Projektiosuus suoritetaan käyttämällä Unity pelimoottoria, Autodesk Mayaa sekä Adobe Photoshopia ja After Effectsiä.
Teknistä puolta ei kuitenkaan käydä opinnäytetyössä läpi, vaan tarkoituksena on keskittyä täysin efektien visuaalisen puolen tarkasteluun.
Käytännön työssä pelihahmolle saatiin onnistuneesti suoritettua erilaiset mutta yhtenäiset efektit, jotka välittävät katsojalle iskun tarkoitusta. Efektien videot on lisätty opinnäytetyön liitteiksi, mutta niihin pääsee myös käsiksi klikkaamalla tekstin seassa olevia kuvia.
Reaaliaikaisia efektejä tarkastellaan kahden hyvin erilaisen peliesimerkin avulla: Overwatchin sekä Infamous: Second Sonin. Projektiosuus suoritetaan käyttämällä Unity pelimoottoria, Autodesk Mayaa sekä Adobe Photoshopia ja After Effectsiä.
Teknistä puolta ei kuitenkaan käydä opinnäytetyössä läpi, vaan tarkoituksena on keskittyä täysin efektien visuaalisen puolen tarkasteluun.
Käytännön työssä pelihahmolle saatiin onnistuneesti suoritettua erilaiset mutta yhtenäiset efektit, jotka välittävät katsojalle iskun tarkoitusta. Efektien videot on lisätty opinnäytetyön liitteiksi, mutta niihin pääsee myös käsiksi klikkaamalla tekstin seassa olevia kuvia.