Animaatiosyklien tekeminen peliympäristöön : 3D-animaatio peleissä ja sen luominen
Kajander, Mira (2021)
Lataukset:
Kajander, Mira
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052210442
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052210442
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käydään läpi prosessi, jossa peliympäristöön tarkoitetulle 3D-hahmolle luodaan animaatiosyklejä, jotka toimivat pelimoottorissa ja ovat käytännössä valmiita lisättäväksi peliin. Työssä käsitellään aluksi 3D-animaation prosessia ja historiaa, sekä 2D- ja 3D-animaation välisiä eroja. Myöhemmin käsitellään myös sitä, millaisia vaatimuksia animaatiolla on peliympäristössä, ja miten pelin visuaalinen tyyli vaikuttaa animaatioon.
Työhön kuuluu myös projekti, jossa kettuhahmolle luodaan animaatiosyklejä ja niitä testataan pelimoottorissa. Työssä käydään läpi eri syklien animoimisen prosessia ja kerrotaan animaation valmistelusta ja siirtämisestä pelimoottoriin. Kettuhahmo on peliyritys Frozenbyten omaisuutta, jonka projektiin nämä animaatiot tehtiin.
Animaatiosyklien luominen vaatii kykyä rytmittää animaatio, projektiin valitun pelimoottorin käytön ja sen standardien oppimista sekä ymmärrystä siitä, miten eri animaatiot saadaan peliympäristössä sulautumaan liikkeestä toiseen halutulla tavalla.
Työhön kuuluu myös projekti, jossa kettuhahmolle luodaan animaatiosyklejä ja niitä testataan pelimoottorissa. Työssä käydään läpi eri syklien animoimisen prosessia ja kerrotaan animaation valmistelusta ja siirtämisestä pelimoottoriin. Kettuhahmo on peliyritys Frozenbyten omaisuutta, jonka projektiin nämä animaatiot tehtiin.
Animaatiosyklien luominen vaatii kykyä rytmittää animaatio, projektiin valitun pelimoottorin käytön ja sen standardien oppimista sekä ymmärrystä siitä, miten eri animaatiot saadaan peliympäristössä sulautumaan liikkeestä toiseen halutulla tavalla.