Opiskelijoiden mielenterveyden tukeminen ammatillisissa oppilaitoksissa
Uoti, Ville (2021)
Uoti, Ville
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105209571
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105209571
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää opiskelijoiden yleisimpiä mielenterveydellisiä haasteita opintojen aikana ja miten näistä haasteista kärsiviä tuetaan. Tavoitteena oli saada uusia ajatuksia kuinka mielenterveydellisistä haasteista kärsiviä nuoria voisi paremmin tukea koulutuksensa aikana.
Työ on tehty Satakunnan ammattikorkeakoulun tilauksesta ja se on osana Tukee! -hanketta. Hanke on lähtöisin Satakunnan ammattikorkeakoulusta ja siinä on mukana myös alueellisia palveluita, mitkä työskentelevät nuorten parissa. Työn toteutettiin kuvailevan kirjallisuuskatsauksen menetelmin. Kirjallisuushaun kriteereitä sekä hakusanoja jouduttiin konkretisoimaan juuri oikeanlaisiksi sekä käyttämään useampaa samanaikaisesti, sillä hakutuloksien määrä laajeni liian suureksi. Tuloksista oltiin hyvin kriittisiä niiden sopivuuden suhteen ja lopputuloksena työhön valikoitui 5 tutkimusta. Tutkimukset arvioitiin vielä CASP-arviointi menetelmää hyödyntäen. Tämän jälkeen tutkimukset vielä analysoitiin, joista saatiin luotua pääkategoria sekä sen ylle yläkategoriat. Näiden avulla keskeisimmät tulokset oli helpompi tuoda esille.
Tulokset olivat yhteneväisiä keskenään. Selkeästi nuorten kokemiin mielenterveydellisiin haasteisiin on panostettu viime vuosina enemmän. Parannettavaa kuitenkin vielä on. Koulujen resurssit ovat hyvin rajalliset ja siksi sen ulkopuolisilla tahoilla on olennainen merkitys nuorten hyvinvoinnin tukemisessa. Eri tahojen yhteistyön tiivistämisellä palveluiden saatavuus ja hoitopolut selkeytyvät. Jokainen ihminen on oma yksilönsä ja kohdattava myös sellaisena kuin on. Tämän kautta yksilöidyn tuen tarpeen kartoittaminen on helpompaa. Pärjätäkseen ihminen tarvitsee ihmistä.
Nuorten omaa tietoisuutta saatavilla olevista palveluista olisi lisättävä. Nuoren aktivoimisella oman hyvinvoinnin yläpitämiseen on kehittävä vaikutus kohti aikuisuutta. The purpose of the thesis was to clear the most common mental health challenges of students during their studies and how to support those who suffer from the challenges. The aim was to get new ideas how to support young people better with their mental health challenges during their education in vocational school.
The work was commissioned by Satakunta University of Applied Sciences and is part of Tukee! project. The project comes from a school and involve regional services that works with young people. The work is done by using the methods of a descriptive literature review. The criteria for the literature search and the search words had to be specified in exactly the right kind and used several at the same time, as the number of search boxes expanded too large. The results were very critical for the effect of those suitable for them, and as a result, 5 studies were selected for the work. Studies were evaluating by using the CASP assessment method. After that, the surveys were analyzed, giving you confidence for main category and above it in the upper category. These made it easier to highlight key findings.
The results are consistent with each other. Clearly, more has been invested in the mental health challenges experienced by young people in recent years. The resources of schools are very limited and that’s why the health care services job for supporting young people wellness is in bigger mention. By intensifying co-operation between different parties, the availability of services and treatment paths are clearly better. Each person is their own one of a kind and need to face just the way they are. This makes it easier to identify the need of identified support. To succeed, a person needs a person.
Young people's own awareness of the services available should be raised. Activating a youngster to maintain their own well-being has a developing effect towards adulthood.
Työ on tehty Satakunnan ammattikorkeakoulun tilauksesta ja se on osana Tukee! -hanketta. Hanke on lähtöisin Satakunnan ammattikorkeakoulusta ja siinä on mukana myös alueellisia palveluita, mitkä työskentelevät nuorten parissa. Työn toteutettiin kuvailevan kirjallisuuskatsauksen menetelmin. Kirjallisuushaun kriteereitä sekä hakusanoja jouduttiin konkretisoimaan juuri oikeanlaisiksi sekä käyttämään useampaa samanaikaisesti, sillä hakutuloksien määrä laajeni liian suureksi. Tuloksista oltiin hyvin kriittisiä niiden sopivuuden suhteen ja lopputuloksena työhön valikoitui 5 tutkimusta. Tutkimukset arvioitiin vielä CASP-arviointi menetelmää hyödyntäen. Tämän jälkeen tutkimukset vielä analysoitiin, joista saatiin luotua pääkategoria sekä sen ylle yläkategoriat. Näiden avulla keskeisimmät tulokset oli helpompi tuoda esille.
Tulokset olivat yhteneväisiä keskenään. Selkeästi nuorten kokemiin mielenterveydellisiin haasteisiin on panostettu viime vuosina enemmän. Parannettavaa kuitenkin vielä on. Koulujen resurssit ovat hyvin rajalliset ja siksi sen ulkopuolisilla tahoilla on olennainen merkitys nuorten hyvinvoinnin tukemisessa. Eri tahojen yhteistyön tiivistämisellä palveluiden saatavuus ja hoitopolut selkeytyvät. Jokainen ihminen on oma yksilönsä ja kohdattava myös sellaisena kuin on. Tämän kautta yksilöidyn tuen tarpeen kartoittaminen on helpompaa. Pärjätäkseen ihminen tarvitsee ihmistä.
Nuorten omaa tietoisuutta saatavilla olevista palveluista olisi lisättävä. Nuoren aktivoimisella oman hyvinvoinnin yläpitämiseen on kehittävä vaikutus kohti aikuisuutta.
The work was commissioned by Satakunta University of Applied Sciences and is part of Tukee! project. The project comes from a school and involve regional services that works with young people. The work is done by using the methods of a descriptive literature review. The criteria for the literature search and the search words had to be specified in exactly the right kind and used several at the same time, as the number of search boxes expanded too large. The results were very critical for the effect of those suitable for them, and as a result, 5 studies were selected for the work. Studies were evaluating by using the CASP assessment method. After that, the surveys were analyzed, giving you confidence for main category and above it in the upper category. These made it easier to highlight key findings.
The results are consistent with each other. Clearly, more has been invested in the mental health challenges experienced by young people in recent years. The resources of schools are very limited and that’s why the health care services job for supporting young people wellness is in bigger mention. By intensifying co-operation between different parties, the availability of services and treatment paths are clearly better. Each person is their own one of a kind and need to face just the way they are. This makes it easier to identify the need of identified support. To succeed, a person needs a person.
Young people's own awareness of the services available should be raised. Activating a youngster to maintain their own well-being has a developing effect towards adulthood.