Markkinatutkimus luontopäiväkodin perustamisen kannattavuudesta Turun seudulla
Romu, Jarno (2021)
Romu, Jarno
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105199386
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105199386
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää mikä on markkinatilanne varhaiskasvatusalalla Turussa ja sen lähikunnissa. Tämä tutkimus tehdään, jotta voidaan arvioida olisiko uudelle luontopäiväkodille kysyntää ja mille alueille kysyntä keskittyy. Tämän lisäksi selvitetään alan toiminnan avainasioita tutkimusalueella, sekä luodaan liiketoimintamalli. Liiketoimintamallin pohtimisen lisäksi työssä tutkitaan varhaiskasvatusalan painotuksia ja mitkä ovat luontopäiväkodin avainprosesseja.
Työn teoria osiossa lähteinä käytettiin perinteisten kirjojen lisäksi myös sähköisiä kirjoja, verkkosivuja, sekä työn kannalta oleellisia lakeja. Lakien vaikutus alan toimintaan käydään työssä myös läpi.
Empiirisessä osiossa tietoa kerättiin puolistrukturoitujen haastattelujen avulla. Haastatteluista kerättyä tietoa käytettiin apuna business model canvasin ja benchmarkingin laatimiseen perustettavalle yritykselle. Edellä mainitut työkalut esiteltiin työn teoriaosuudessa.
Kyseessä oli tutkimuksellinen opinnäytetyö, joten puolistrukturoidut haastattelut soveltuivat tiedonkeruu menetelmäksi loistavasti. Haastatteluja työhön tehtiin kaikkiaan 17. Vastanneiden määrää voidaan pitää suhteellisen suurena. Vastaukset haastattelu kysymyksiin mahdollistivat työn loppuun viemisen ja työn suorittaminen sellaisenaan kuin se on olisi ollut mahdotonta.
Työn teoria osiossa lähteinä käytettiin perinteisten kirjojen lisäksi myös sähköisiä kirjoja, verkkosivuja, sekä työn kannalta oleellisia lakeja. Lakien vaikutus alan toimintaan käydään työssä myös läpi.
Empiirisessä osiossa tietoa kerättiin puolistrukturoitujen haastattelujen avulla. Haastatteluista kerättyä tietoa käytettiin apuna business model canvasin ja benchmarkingin laatimiseen perustettavalle yritykselle. Edellä mainitut työkalut esiteltiin työn teoriaosuudessa.
Kyseessä oli tutkimuksellinen opinnäytetyö, joten puolistrukturoidut haastattelut soveltuivat tiedonkeruu menetelmäksi loistavasti. Haastatteluja työhön tehtiin kaikkiaan 17. Vastanneiden määrää voidaan pitää suhteellisen suurena. Vastaukset haastattelu kysymyksiin mahdollistivat työn loppuun viemisen ja työn suorittaminen sellaisenaan kuin se on olisi ollut mahdotonta.