Näkyväksi kosketetut : Kosketus ja kohtaaminen tanssiesityksessä ja sen työprosessissa
Tuominiemi, Vilma (2021)
Tuominiemi, Vilma
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105178947
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105178947
Tiivistelmä
Näkyväksi kosketetut -tanssiteos on Vilma Tuominiemen taiteellinen opinnäytetyö, joka sai ensi-iltansa osana Lähtölaukaus 2021 -tanssifestivaalia Kuopiossa 4.3.2021. Opinnäytetyössä tutkittiin kohtaamisen ja kosketuksen merkitystä tanssiesityksessä sekä sen harjoitusprosessissa. Taiteellisen prosessin päämääränä oli ohjaavan koreografin roolin kehittyminen, dialogisen työprosessin mahdollistaminen sekä taiteellisen osaamisen syventäminen.
Näkyväksi kosketetut -teos käsitteli kohtaamisen ja kosketuksen teemoja ja tutki kosketuksen tasoja, läsnäolon merkitystä ja kosketuksen osallisuutta. Taiteellisen työn prosessissa tutkittiin sitä, miten kohtaamme ja kosketamme toisiamme ja voimmeko luoda vahvan yhteyden toisiimme ilman kontaktia.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin työmetodina avointa prosessia. Taiteellinen työ rakennettiin yhteistyössä koreografin ja tanssijoiden kanssa. Prosessissa työmenetelminä käytettiin improvisaatiota, liiketehtäviä, erilaisia liikekokeiluja ja keskustelua työryhmän jäsenten kanssa. Prosessin dokumentoimiseen käytettiin videointia ja oppimispäiväkirjaa. Opinnäytetyön kirjallisessa raportissa avataan tarkemmin taiteellisen työn taustoja, harjoitusprosessia sekä valmiin taiteellisen työn sisältöä.
Harjoitusprosessi avasi työryhmän ajatuksia kosketuksesta, kohtaamisesta ja niiden merkityksistä. Prosessi antoi erilaisia työmenetelmiä ja työkaluja avoimen prosessin ja dialogisen työtavan hyödyntämiseen. Prosessi kehitti koreografin pedagogisia taitoja työryhmän ohjaajana ja syvensi hänen taiteellista osaamistaan.
Näkyväksi kosketetut -teos käsitteli kohtaamisen ja kosketuksen teemoja ja tutki kosketuksen tasoja, läsnäolon merkitystä ja kosketuksen osallisuutta. Taiteellisen työn prosessissa tutkittiin sitä, miten kohtaamme ja kosketamme toisiamme ja voimmeko luoda vahvan yhteyden toisiimme ilman kontaktia.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin työmetodina avointa prosessia. Taiteellinen työ rakennettiin yhteistyössä koreografin ja tanssijoiden kanssa. Prosessissa työmenetelminä käytettiin improvisaatiota, liiketehtäviä, erilaisia liikekokeiluja ja keskustelua työryhmän jäsenten kanssa. Prosessin dokumentoimiseen käytettiin videointia ja oppimispäiväkirjaa. Opinnäytetyön kirjallisessa raportissa avataan tarkemmin taiteellisen työn taustoja, harjoitusprosessia sekä valmiin taiteellisen työn sisältöä.
Harjoitusprosessi avasi työryhmän ajatuksia kosketuksesta, kohtaamisesta ja niiden merkityksistä. Prosessi antoi erilaisia työmenetelmiä ja työkaluja avoimen prosessin ja dialogisen työtavan hyödyntämiseen. Prosessi kehitti koreografin pedagogisia taitoja työryhmän ohjaajana ja syvensi hänen taiteellista osaamistaan.