Alakouluikäisten ruutuajan hallinnan työvälineet
Valovirta, Teemu; Ollikainen, Sini (2021)
Valovirta, Teemu
Ollikainen, Sini
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105158818
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105158818
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Media on kasvattanut rooliaan nyky-yhteiskunnassa huomattavasti viimeisten vuosikymmenten aikana. Erityisesti 2000-luvulla median kasvaminen ja teknologisoituminen on ollut suurta. Media tarjoaa paljon mahdollisuuksia lasten arkeen, kasvatukseen ja kehitykseen. Kuitenkin on hyvä tiedostaa, ettei medialla tai älylaitteiden käytöllä ole pelkästään myönteisiä vaikutuksia. Mediakasvatuksen tavoitteena on harjoittaa ihmisen median käyttötaitoja sekä ehkäistä median tuomia haittavaikutuksia. Mediakasvatuksen tarve alkaa viimeistään silloin, kun lapsi aloittaa median käytön.
Tässä opinnäytetyössä käsittelimme kouluikäisten mediakasvatusta sekä älylaitteiden käyttöä. Opinnäytetyön tavoite on tuottaa tietoa mediasta, median haitoista ja hyödyistä sekä mediakasvatuksesta. Työn tarkoitus on antaa tukea ja opastusta alakouluikäisten lasten vanhemmille perheissä käytävään mediakasvatukseen. Halusimme tuoda opinnäytetyössämme esille median ja teknologian tarjoamat hyödyt ja haitat lasten kasvatuksessa, kasvussa ja kehityksessä. Opinnäytetyömme toteutettiin toiminnallisena ja opinnäytetyön toimeksiantajana toimi ViaDia Ry:n/ Rantakylän Lähiötalo. Opinnäytetyön tehtäväksi muodostui mediakasvatustuokioiden tuottaminen Joensuun Lähiötalon asiakkaille. Saimme järjestämistämme mediakasvatustuokioista palautetta toimeksiantajaltamme sekä tapahtumaan osallistujilta. Palaute oli suurimmaksi osaksi positiivista ja luovutimme tuokioissa käytetyn materiaalin toimeksiantajallemme myöhempää käyttöä varten. Jatkossa tätä opinnäytetyötä voisi kehittää soveltuvaksi jollekin toiselle kohderyhmälleryhmälle.
The media has significantly increased its role in society. Especially in the 21st century, the growth of the media has been extensive. The media offers many opportunities into the daily lives of children. However, it is good to note that the media or the use of smart devices do not only have positive effects. The goal of media education is to practice peo-ple's media literacy skills and prevent the harmful effects of the media. The need for me-dia education begins at the latest when the child begins to use the media.
This thesis discusses media education and the use of smart devices among lower com-prehensive school-age children. The purpose of the thesis was to yield information about the media, the disadvantages and advantages of the media and media education. The aim of the thesis was to provide support and guidance to parents to act as media educa-tors for their lower comprehensive school-age children. This practise-based thesis was commissioned by ViaDia Joensuu ry/ Rantakylä Lähiötalo. The objective of the thesis was to organise media education events for the clients of Rantakylä Lähiötalo.
Feedback received on the events was largely positive and the material used in the events was handed over to the commissioning organisation for later use. In the future, this the-sis can be further developed to suit another target group.
Media on kasvattanut rooliaan nyky-yhteiskunnassa huomattavasti viimeisten vuosikymmenten aikana. Erityisesti 2000-luvulla median kasvaminen ja teknologisoituminen on ollut suurta. Media tarjoaa paljon mahdollisuuksia lasten arkeen, kasvatukseen ja kehitykseen. Kuitenkin on hyvä tiedostaa, ettei medialla tai älylaitteiden käytöllä ole pelkästään myönteisiä vaikutuksia. Mediakasvatuksen tavoitteena on harjoittaa ihmisen median käyttötaitoja sekä ehkäistä median tuomia haittavaikutuksia. Mediakasvatuksen tarve alkaa viimeistään silloin, kun lapsi aloittaa median käytön.
Tässä opinnäytetyössä käsittelimme kouluikäisten mediakasvatusta sekä älylaitteiden käyttöä. Opinnäytetyön tavoite on tuottaa tietoa mediasta, median haitoista ja hyödyistä sekä mediakasvatuksesta. Työn tarkoitus on antaa tukea ja opastusta alakouluikäisten lasten vanhemmille perheissä käytävään mediakasvatukseen. Halusimme tuoda opinnäytetyössämme esille median ja teknologian tarjoamat hyödyt ja haitat lasten kasvatuksessa, kasvussa ja kehityksessä. Opinnäytetyömme toteutettiin toiminnallisena ja opinnäytetyön toimeksiantajana toimi ViaDia Ry:n/ Rantakylän Lähiötalo. Opinnäytetyön tehtäväksi muodostui mediakasvatustuokioiden tuottaminen Joensuun Lähiötalon asiakkaille. Saimme järjestämistämme mediakasvatustuokioista palautetta toimeksiantajaltamme sekä tapahtumaan osallistujilta. Palaute oli suurimmaksi osaksi positiivista ja luovutimme tuokioissa käytetyn materiaalin toimeksiantajallemme myöhempää käyttöä varten. Jatkossa tätä opinnäytetyötä voisi kehittää soveltuvaksi jollekin toiselle kohderyhmälleryhmälle.
The media has significantly increased its role in society. Especially in the 21st century, the growth of the media has been extensive. The media offers many opportunities into the daily lives of children. However, it is good to note that the media or the use of smart devices do not only have positive effects. The goal of media education is to practice peo-ple's media literacy skills and prevent the harmful effects of the media. The need for me-dia education begins at the latest when the child begins to use the media.
This thesis discusses media education and the use of smart devices among lower com-prehensive school-age children. The purpose of the thesis was to yield information about the media, the disadvantages and advantages of the media and media education. The aim of the thesis was to provide support and guidance to parents to act as media educa-tors for their lower comprehensive school-age children. This practise-based thesis was commissioned by ViaDia Joensuu ry/ Rantakylä Lähiötalo. The objective of the thesis was to organise media education events for the clients of Rantakylä Lähiötalo.
Feedback received on the events was largely positive and the material used in the events was handed over to the commissioning organisation for later use. In the future, this the-sis can be further developed to suit another target group.