Projektinhoitoyrityksen tulevaisuudennäkymät kotimaan puhdastilamarkkinoilla
Kiuru, Anna (2021)
Kiuru, Anna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105077621
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105077621
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on luoda toimeksiantajalle markkina-analyysi kotimaan puhdastilamarkkinoista.
Opinnäytetyö muodostuu markkina-analyysin teoriaosuudesta, SWOT- ja PESTE- analyyseista, viiden kilpailuvoiman mallista sekä markkinoiden tutkimisesta eri sidosryhmien, kuten asiakkaiden ja kilpailijoiden, avulla.
Opinnäytetyö on toteutettu laadullisena tutkimuksena. Tärkeimpänä tiedonkeruumenetelmänä on käytetty avointa haastattelua ja kahta teemahaastattelua. Lisäksi tietoa on etsitty kilpailija-analyysiin alalla toimivien yritysten internet-sivuilta.
Tutkimuksen avulla saatiin arvokasta tietoa ympäröivistä markkinoista ja niiden potentiaalista. Puhdastilamarkkinoilla on suuri potentiaali ja kysyntä tulee vain kasvamaan tulevaisuudessa uusien toimialojen kysynnän kasvaessa ja kuluttajien kulutustottumusten muuttuessa, esimerkiksi puhtausvaatimukset elintarvikkeiden osalta. Markkina-analyysin, eli markkinatutkimuksen avulla kerättyjen tietojen pohjalta sekä ympäristöä että sidosryhmiä koskettavissa analyyseissa ilmeni kysynnän kasvamista sekä kysyntää alan osaamiselle. Puhdastilamarkkinoiden odotetaan eri ennusteiden mukaan kasvavan tasaisesti uusien asiakkaiden ilmestyessä markkinoille. Saatujen tulosten valossa alalla toimijoille alkaa pian muodostumaan pulaa työntekijöistä sekä tarvittavasta osaamisesta, joten alalla toimivien yritysten kasvu on toivottua.
Opinnäytetyö muodostuu markkina-analyysin teoriaosuudesta, SWOT- ja PESTE- analyyseista, viiden kilpailuvoiman mallista sekä markkinoiden tutkimisesta eri sidosryhmien, kuten asiakkaiden ja kilpailijoiden, avulla.
Opinnäytetyö on toteutettu laadullisena tutkimuksena. Tärkeimpänä tiedonkeruumenetelmänä on käytetty avointa haastattelua ja kahta teemahaastattelua. Lisäksi tietoa on etsitty kilpailija-analyysiin alalla toimivien yritysten internet-sivuilta.
Tutkimuksen avulla saatiin arvokasta tietoa ympäröivistä markkinoista ja niiden potentiaalista. Puhdastilamarkkinoilla on suuri potentiaali ja kysyntä tulee vain kasvamaan tulevaisuudessa uusien toimialojen kysynnän kasvaessa ja kuluttajien kulutustottumusten muuttuessa, esimerkiksi puhtausvaatimukset elintarvikkeiden osalta. Markkina-analyysin, eli markkinatutkimuksen avulla kerättyjen tietojen pohjalta sekä ympäristöä että sidosryhmiä koskettavissa analyyseissa ilmeni kysynnän kasvamista sekä kysyntää alan osaamiselle. Puhdastilamarkkinoiden odotetaan eri ennusteiden mukaan kasvavan tasaisesti uusien asiakkaiden ilmestyessä markkinoille. Saatujen tulosten valossa alalla toimijoille alkaa pian muodostumaan pulaa työntekijöistä sekä tarvittavasta osaamisesta, joten alalla toimivien yritysten kasvu on toivottua.