Vaikuttajamarkkinoinnin uskottavuus Instagramissa kuluttajan näkökulmasta
Makslahti, Alina (2021)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Makslahti, Alina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105077604
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105077604
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan vaikuttajamarkkinoinnin uskottavuutta Instagramissa kuluttajan näkökulmasta. Tutkimuksen avulla pyrittiin selvittämään 25–34-vuotiaiden kuluttajien näkökulmaa siihen, millaista on uskottava vaikuttajamarkkinointi Instagramissa. Tutkimuksessa selvitettiin Instagram-markkinoinnin uskottavuuteen vaikuttavia tekijöitä, sosiaalisen median vaikuttajan uskottavuuteen vaikuttavia tekijöitä sekä kaupallisten yhteistöiden uskottavuuteen vaikuttavia tekijöitä. Tutkimus toteutettiin ilman toimeksiantajaa, joten tutkimusaihe valikoitui opinnäytetyön kirjoittajan oman mielenkiinnon mukaan.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu kahdesta pääkappaleesta, jotka ovat vaikuttajamarkkinointi markkinoinnin muotona sekä uskottavuus vaikuttajamarkkinoinnissa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena teemahaastatteluja hyödyntäen maalis- sekä huhtikuun aikana vuonna 2021. Tutkimusta varten haastateltiin seitsemää henkilöä.
Tutkimus osoitti vaikuttajamarkkinoinnin olevan uskottava markkinoinnin keino Instagramissa. Suurimpana Instagram-markkinoinnin uskottavuuteen vaikuttavana yksittäisenä tekijänä pidettiin kuvien sekä videoiden visuaalisuutta. Lisäksi tutkimuksesta kävi ilmi, että luotettavuudella, asiantuntijuudella sekä viehättävyydellä on merkitystä sosiaalisen median vaikuttajan uskottavuuteen. Vaikuttaja voi myös parantaa uskottavuuttaan muun muassa olemalla samaistuttava sekä maanläheinen. Kaupallisten yhteistöiden osalta tutkimus osoitti suurimpina uskottavuutta luovina tekijöinä brändin ja vaikuttajan yhteensopivuuden, yhteistyöpostauksen visuaalisuuden sekä tuotteen ja vaikuttajan yhteensopivuuden.
Vaikuttajamarkkinoinnin ollessa melko tuntematon aihe, on kaikki tutkimustieto vaikuttajamarkkinoinnista hyödyksi. Opinnäytetyö tarjoaa arvokasta informaatiota vaikuttajamarkkinoinnin parissa työskenteleville yrityksille sekä sosiaalisen median vaikuttajille. Tutkimuksesta on hyötyä esimerkiksi vaikuttajan henkilöbrändin kehittämisessä, vaikuttajayhteistyön ideoinnissa sekä Instagram-markkinoinnin suunnittelussa.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu kahdesta pääkappaleesta, jotka ovat vaikuttajamarkkinointi markkinoinnin muotona sekä uskottavuus vaikuttajamarkkinoinnissa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena teemahaastatteluja hyödyntäen maalis- sekä huhtikuun aikana vuonna 2021. Tutkimusta varten haastateltiin seitsemää henkilöä.
Tutkimus osoitti vaikuttajamarkkinoinnin olevan uskottava markkinoinnin keino Instagramissa. Suurimpana Instagram-markkinoinnin uskottavuuteen vaikuttavana yksittäisenä tekijänä pidettiin kuvien sekä videoiden visuaalisuutta. Lisäksi tutkimuksesta kävi ilmi, että luotettavuudella, asiantuntijuudella sekä viehättävyydellä on merkitystä sosiaalisen median vaikuttajan uskottavuuteen. Vaikuttaja voi myös parantaa uskottavuuttaan muun muassa olemalla samaistuttava sekä maanläheinen. Kaupallisten yhteistöiden osalta tutkimus osoitti suurimpina uskottavuutta luovina tekijöinä brändin ja vaikuttajan yhteensopivuuden, yhteistyöpostauksen visuaalisuuden sekä tuotteen ja vaikuttajan yhteensopivuuden.
Vaikuttajamarkkinoinnin ollessa melko tuntematon aihe, on kaikki tutkimustieto vaikuttajamarkkinoinnista hyödyksi. Opinnäytetyö tarjoaa arvokasta informaatiota vaikuttajamarkkinoinnin parissa työskenteleville yrityksille sekä sosiaalisen median vaikuttajille. Tutkimuksesta on hyötyä esimerkiksi vaikuttajan henkilöbrändin kehittämisessä, vaikuttajayhteistyön ideoinnissa sekä Instagram-markkinoinnin suunnittelussa.